Kembara Ilmu : Merdeka !! - Perlancongan Famili ke 21 Negara di TTI




Bahawa kemerdekaan nasional bukanlah tujuan terakhir bagi kita. Bagi kita, Indonesia merdeka tak bukan dan tak lebih hanyalah syarat untuk mencapai kemakmuran dan kesejahteraan rakyat dalam arti jasmani mahupun rohani.
- Preseden Sukarnoe (Indonesia)


Ungkapan yang telah diberikan oleh al-marhum sukarnoe itu cukup memberi makna yang mendalam tentang erti kemerdekaan. Moga kita di Malaysia boleh menilai dan memahami erti kemerdekaan yang kita kecapi kini dalam erti kata yang mendalam sebagaimana kata-kata pemimpin itu.


31 Ogos 2008 : Alhamdulillah, saya dihubungi oleh ayah agar membatalkan hasrat saya untuk pulang ke Kelantan menaiki bas kerana ayah dan keluarga mengambil keputusan akan ke Terengganu menjemput saya memandangkan mereka berhasrat untuk ziarah adik saya (cikgu Atiqah ) di IPKT. Memandangkan semalam saya dan atiqah tak berkesempatan untuk masuk ke kawasan TTI semalam , berlaku sedikit adegan "pujuk memujuk" untuk mengajak mereka melawat Taman Tamadun Islam yang menjadi "kempunan" saya dan adik saya semalam.



Akan ku kota janji kita Mendirikan Taj Mahal cinta Seteguh kasih Shah Jehan kepada Mumtaznya - lirik lagu Aku ada Untukmu (Nubhan) -


Bagai berada di Palestin !!


Alhamdulillah, mereka bersetuju. Maka bermulalah perlancongan famili ke 21 buah negara dalam masa sehari di Taman Tamadun Islam , Pulau Wan Man. Antara monumen yang begitu menyentuh hati saya ialah istana Al-Hambra di Andalusia . Kerajaan Nasriyyah, juga dikenali sebagai kerajaan Banu Nasr atau Banu al- Ahmar, ialah kerajaan Islam terakhir yang memerintah Andalus bermula pada tahun 1238 hingga 1492M (635-897H).

Menyentuh skrin interaktif untuk mendapatkan maklumat
tentang sesebuah monumen.

Pada zaman pemerintahan kerajaan ini, Andalus telah mencapai era kemuncak kegemilangan tamadun kesenian Islam dengan terbinanya istana Alhambra (al-Hamra’) di puncak Banjaran Sierra Nevada (Jabal Shalir/al-Thalj) di Granada yang tetap menjadi the artistic genius of Muslim Spain . Kerajaan ini, yang dikenali sebagai Nasrid Dynasty atau the Kingdom of Granada dalam bahasa Inggeris, muncul ketika kekuasaan Islam di Sepanyol sedang mengalami keruntuhan. Kerajaan demi kerajaan dan kota demi kota jatuh ke tangan pihak Kristian yang melancarkan gerakan menawan semula kawasan kekuasaan Islam. Amat sayu mengenangkan sejarah disini.

“MENANGISLAH anakku bak kaum wanita menangis ke atas kerajaanmu yg hilang krn kamu tidak dapat memeliharanya seperti kaum lelaki.” Begitulah ucapan seorang bonda Raja dlm sejarah Islam di Andalus, Sepanyol.
Bergambar di belakang replika Istana Al-Hamra, Kota Islam terakhir
sebelum kejatuhannya di Sepanyol.

Ia diucapkan oleh Aisyah kpd anaknya Abu Abdullah drpd puak Bani al-Ahmar, Raja terakhir kerajaan Islam Granada pd 21 Muharram 897 Hijrah (H) yg memeterai perjanjian penyerahan kerajaannya kpd Raja Kristian Sepanyol, Ferdinand dan Isabella. Dgn itu, berakhirlah era kerajaan Islam di bumi Eropah yg berkuasa selama 800 tahun. Di kawasan monumen ini, saya bagaikan petugas TTI menceritakan detik-detik sejarah di Al-Hambra ini kepada adik-adik saya. Mereka begaikan berminat untuk mengetahui rahsia di sebalik monumen-monumen Islam di sini. Mungkin ini satu visual dakwah untuk mereka.


Masjid Badshahi Pakistan.
Belakangnya Kubah As-Sakhra, Baitumaqdis.

Azam ke Turki. Berlakon bagaikan sudah menjejakkan kaki
ke bumi Turki.

Santai bersama famili. Jarang sekali boleh santai begini.

Bergambar di hadapan Masjid Kul Sharif, Russia.
Bergambar di hadapan Replika Masjid Xian, China.



penaFatih : Kami akhiri pengembaraan ini dengan
berkelah di tepi kuala Ibai, Kuala Terengganu.
Esok dah mula berpuasa dah!!

Lala..budak kecik yang kerap kali di buli oleh saya..hehe