Kembara Ilmu : Pengalaman Berguru pidato dengan Dato' Dr Syed Ahmad

Seperti kata prinsip guru :

Kalau tanah ada sempadannya,
Kalau pohon ada akarnya,
Kalau tugu ada tiangnya,
Kalau bangsa ada bahasanya,
Kalau pidato ada pejuangnya,
Kalau pejuang ada perjuangannaya.


Itulah sebahagian daripada "ayat-ayat power" yang keluar dari bicara Dato' Syed Ahmad Syed Samsudin As-Sagouf sewaktu menyampaikan pidatonya di Kelas pidato kelolaannya, Pusat Latihan Pidato Profesional (PULAPI-PRO). Sepanjang sebulan pengembaraan ilmu ini, inilah kesempatan paling berharga dapat saya rasakan apabila dapat mengikuti kelas latihan pidato dengan bergurukan Dato Syed Ahmad sendiri. Saya optimis untuk tidak melepaskan peluang mengikuti kelas ini dengan menghadirkan diri sebanyak 3 sesi kelas latihan sepanjang saya berada di Kuala Lumpur ini. Dua kali dengan mengikuti kelas di Shah Alam yang bertempat di Kompleks Belia Dan Kebudayaan Selangor, dan sekali di Dewan AYC ( Asian Youth Club) .

Saya memerhati dan menilai teknik pidato yang disampaikan Dato’ sangat hebat sehinggakan setiap bait kata-kata yang keluar dari bicaranya amat menusuk jiwa dan tersa kesan auranya.
Sebenarnya saya mengimpikan untuk menghadiri kelas ini sejak tahun 2007 lagi. Pada masa itu impian hampir menjadi kenyataan memandangkan saya ditawarkan untuk bekerja di Sekretariat ABIM pusat sebagai pegawai unit ICT , namun terpaksa ditangguhkan kerana saya menerima tawaran untuk bekerja sebagai Juruteknik Komputer di Kelantan.



Alhamdulillah, hikmah Allah mengtakdirkan saya mengembara memberi peluang untuk saya merealisasikan impian yang telah lama terbuku di hati.


Untuk pengetahuan semua, Dato Syed Ahmad mempelajari pidato dari gurunya Kiyai soeharjo dari Indonesia. Di Malaysia, antara tokoh-tokoh yang juga mempelajari pidato dari Kiyai soeharjo ialah Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Shamsiah Fakeh, Tan Sri Asiah Ghani dan Pendita Zaaba.

Jadi tidak hairanlah bila peserta yang mengaplikasikan pidato yang dipelajari dari Dato Syed Ahmad akan tergambar sosok bicara Dato' Sri Anwar Ibrahim, kerana ilmu teknik pidato ini bersumberkan dari guru yang sama iaiatu Kiyai Soharjoe. Tapi niat saya berpidato bukan kerana ingin meniru gaya pidato DSAI, tetapi kerana pidato ini saya minati sejak di bangku sekolah rendah lagi serta pernah terlibat dengan pertandingan syarahan dan pidato di sekolah menengah.





Dan saya rasa, selama ini saya berpidato dan berucap dengan meniru teknik orang lain atau amatur. Tapi kali ini, saya mempelajari pidato ini secara ilmiah dan tidak lagi gaya amatur seperti sebelum ini. Saya dapat mempelajari teknik tip - up, buge, gaya lantang, buang alas dan lain-lain. Rasa teruja bila mendengar Dr. Syed berpidato yang menyerlahkan teknik verbal dan non verbal beliau yang sangat lancar, memukau dan boleh menaikkan semangat orang. Intonasi suara beliau juga begitu lantang dan beliau dapat mengekalkan momentum lantang tu selama beliau mengendalikan kelas tersebut.

Saya teringat bila Fendy menyebut apa yang beliau dengar dari cikgu Hafizi (mantan exco pendidikan PKPIM ) berkenaan perbezaan antara "pidato isi" dengan "pidato kulit". Pidato kulit ini kebanyakan dipraktiskan oleh mereka yang masuk pertandingan pidato dan mungkin belajar pidato tanpa guru mursyid seperti Dato’ . Ataupun berpidato hanya untuk pertandingan semata-mata. Berbeza dengan pidato Dato Syed Ahmad yang digambarkan sebagai pidato isi.

Mengingatkan kembali bicara beliau yang amat saya sukai,

"Pidato bukan sekadar melontarkan kata-kata semata-mata, tapi pidato adalah cara melontarkan kebijaksanaan. Pidato adalah ilmu kalam dan ilmu kalam adalah datangnya dari Allah s.w.t dan gunakanlah ilmu kalam ini untuk mendapat redha Illahi."

Selepas sahaja sesi kelas, peserta akan bersama dato' ke restoren untuk sesi makan-makan. Apa yang menariknya, ketika duduk semeja untuk makan, akan ada sesi pengucapan awam secara bergilir-gilir. Bayangkan dalam restoren ada pengunjung-pengunjung lain yang makan di situ, melihat ragam kami para peserta berpidato. Lantas saya teringat tentang dakwah kedai kopi yang dilakukan oleh Imam Hassan Al-Banna.

Tamat sahaja pidato, semua peserta akan melaung serentak dengan menunjukkan tangan kepada peserta yang berpidato dengan lafaz motivasi , "You are the best"...



Dato' Syed Ahmad menyampaikan beg cenderahati
sebagai tanda saya menjadi keluarga Pulapi-Pro. Turut
disaksikan oleh Ir.Razif (YDP ABIM Shah Alam), Abang
Aidi; (ABIM Selangor) dan Rezwan (ABIM Shah Alam).



Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Rezwan (mantan exco PKPIM) dan Effendy (Mantan Exco BLP PKPIM) kerana kesungguhan dan komitmen mereka berdua mengajak saya menghadiri kelas pidato. Jutaan Terima kasih kepada Dato' Syed Ahmad kerana membuka pintu yang luas menerima saya sebahagian daripada keluarga PULAPI-PRO, insya Allah, semoga impian Dato' untuk mewujudkan Universiti Agung Pidato Malaysia akan tercapai sebagaimana kata Dato' : "Impian tidak akan menjelma selagi kiya tidak bermimpi untuk berimpian" .

Teman -teman seperjuangan dalam kelas pidato. 6 daripadanya
aktivis ABIM dan PKPIM.

Semoga Dato' dapat melebarkan Kelas pidato ini di pantai timur juga. Tak lupa juga kepada Ir. Razif ( YDP ABIM Shah Alam) yang juga menjadi Ketua Penghulu kelas pidato Pulapi-Pro yang banyak memberi dorongan dan nasihat untuk saya teruskan mengasah minat pidato ini.

Di atas robohan Kota Melaka,
Kita bangunkan Putrajaya,
Di atas semangat kesedaran bangsa,
Ilmu pidato ku perjuangkan juga.

Dentam dentum guruh di langit,
Air tempayan dicurah jangan,
Gibran pidato harus bangkit,
Agar membara semangat perjuangan.