Kembara Ilmu : Kursus Induksi Umum di INTAN TENGAH

19 Ogos : Sekembalinya dari mengikuti kursus Kenegaraan di Johor Bharu, saya dan teman-teman peserta meneruskan partisipasi kami dengan mengikuti Kursus Induksi Umum bagi penjawat-penjawat Awam di Intan Wilayah Tengah selama dua minggu.



Dalam Kursus ini, kami didedahkan dengan pengetahuan berkaitan dengan Matlamat kerajaan, Dasar-dasar awam dan keutamaan-keutamaan negara. Kursus ini juga mendedahkan pengetahuan dan penjelasan mengenai sistem pentadbiran, prosedur-prosedur utama, arahan-arahan dan pekeliling -pekeliling serta panduan-panduan kerajaan. Pengetahuan -pengetahuan ini penting bagi penjawat awam seperti kami untuk memahami keperluan asas atau khussu bagi satu-satu perkhidmatan atau agensi.

Latihan Komunikasi

Kursus di sini tidaklah sepadat kursus semasa di Savannah Hill. Kursus induksi ini bermula dan berakhir mengikut waktu pejabat iaiatu bermula jam 8.00 pagi dan berakhir jam 5.00 petang. Dan disini dilaksanakan sistem "punch card", tak ubah sebagaimana di pejabat.

Ceramah yang diselangi dengan nyanyian. Taktik
untuk menyegarkan peserta yang terangguk-angguk "bersetuju".

Kelapangan di waktu malamnya membolehkan kami dikalangan peserta dapat kerehatan yang lebih disamping dapat merapatkan ukhwah sesama peserta yang menginap di hostel. Ada juga teman-teman peserta yang tidak menginap di sini kerana penginapan hanya disediakan bagi mereka yang bekerja di luar Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Santai di anjung hostel. Dibelakang adalah pemandangan
bandar Petaling Jaya.

Alhamdulillah, kebetulan ditakdirkan Allah mempertemukan saya dengan rakan seperjuangan saya semasa di alam aktivis pelajar dahulu (PKPIM) , iaiatu saudara Effendy yang turut sama berkursus di Intan Tengah selama dua bulan.

Beliau mengambil kursus Komunikasi Bahasa Cina Kantonis di sini. Peluang kelapangan di waktu malam membolehkan saya dan Efenndy merancang untuk menghadiri ke Kelas Pidato yang dianjurkan setiap malam Selasa dan malam Khamis di dua tempat berasingan mengikut hari iaitu di Kompleks belia dan Kebudayaan Shah Alam dan Dewan Belia Asia di Cheras. Saya memanfaatkan peluang ini sepenuhnya memandangkan amat sukar untuk saya menghadiri kelas pidato dengan bergurukan pakar pidato , Dato Syed Ahmad Syed Samsudin As-Sagouf. Insya Allah akan saya ceritakan pengalaman saya mengikuti kursus ini di entry seterusnya.



p/s : Alhamdulillah, di sini (INTAN) saya dapat mengakses internet semaksima mungkin memandangkan di sini terdapat kemudahan Hotspot . Jadi dapatlah saya updatekan blog ini setiap malam.. heehe..mujur saya bawa sekali bini kesayangan saya ni (laptop).

Fatih
Bilik 108 (D)
INTENGAH
19 Ogos 2008
12.00 pm