Kembara Ilmu : Majlis Perhimpunan Agung Tahunan PKPIM - MPAT 47

Bangunan Utama Kisas

Poster MPAT PKPIM ke 47

Alhamdulillah, Sabtu dan Ahad merupakan hari cuti dan peserta kursus induksi bolehlah membuat aktiviti bebas samada ronda-ronda Kuala Lumpur, tidur sepanjang hari, basuh pakaian yang kotor semasa BTN lepas dan sebagainya. Kesempatan yang sememangnya ditunggu-tunggu oleh saya ini telah saya manfaatkan untuk menghadiri Majlis Perhimpunan Agung Tahunan (MPAT) Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) ke 47 yang berlangsung di Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS).

Bergambar di hadapan Masjid Sultan Sulaiman

Seperti biasa, saudara Effendy yang baik hati sanggup menghantar saya ke KISAS yang terletak di Klang (agak jauh juga dari INTAN) walaupun pagi itu beliau mempunyai komitmen dengan tugas beliau di Kementerian Penerangan. Sememangnya saya anggap, beliau adalah saudara saya dunia dan akhirat.

Perjalanan ke sana mengambil masa lebih kurang setengah jam, namun kami tersesat kerana keliru dengan papan tanda ke Masjid Sultan Sulaiman kerana KISAS terletak di sebelah masjid tersebut. Hampir sejam kami berlegar-legar di sekitar bandar Klang tersebut. Alhamdulillah dengan bantuan Kang Zaid yang menjadi penyelamat keadaan menyebabkan kami terselamat dari kesesatan... Alhamdulillah tiba sahaja di KISAS lebih kurang jam 9.00 pagi, majlis baru sahaja bermula. Bermakna saya tidak ketinggalan untuk mengikuti tentatif penuh MPAT dan Konvensyen Mahasiswa Kolej Islam Malaysia.

Muka-muka baru Mewakili Perwakilan dan Pemerhati

Baru saya tahu, saya ni dah jadi sebahagian daripada "veteren" PKPIM rupanya. Rata-rata perwakilan dan pemerhati terdiri daripada muka-muka baru dan tidak ramai teman-teman PKPIM sebaya kecuali pimpinan dan mantan pimpinan serta pimpinan kanan Badan Gabungan Negeri. Saya rasa ini satu perkembangan yang baik. Setiap organisasi perlu memikirkan keutamaan ini iaitu membina barisan pelapis agar misi dan visi organisasi dan diteruskan.

Hewi , Menghayun Buaian Menggoncang Dunia.

Presiden juga menterjermahkan gagasan beliau, matlamat yang ingin dicapai serta fokus organisasi melalui ucapan dasar beliau. Banyak perkara yang disentuh. Sesi perbahasan ucapan dasar presiden juga tidak kurang juga hebatnya. Apa yang lebih menarik perhatian saya apabila wakil Hewi dari Sabah menekankan tentang keperluan PKPIM dalam menyentuh perkara berkaitan dengan Hal Ehwal Siswi secara serius dan fokus. Wakil tersebut menyentuh kekuatan Hewi yang menjadikan PKPIM kukuh di mana-mana kampus. Memang saya tak nafikan. Lihat sahaja di mana-mana kampus, Hewi mendominasi keahlian di setiap kampus. Nisbahnya lebih kurang 10:2 . 10 itu siswi dan 2 orang adalah siswa. Kata abang Fizi (mantan exco pendidikan PKPIM ) , dimana-mana Hewilah tiang seri pengukuh persatuan seperti PKPIM ni.


Begitu juga bila merujuk kepada buku "Panduan Latihan bagi Petugas Islam" tulisan Ir Hisham Al-Talib, pengasas International Islamic Institute of Islamic thought (IIIT) yang berpusat di Washington, beliau menyentuh tentang kekuatan wanita ini :

Walaupun kita mengatakan bahawa merekalah (wanita) yang akan melahirkan para pemimpin umat, kita tidak mengambil langkah-langkah positif untuk melibatkan, melatih dan menyokong mereka. Hal ini terus menjadi paradoks dalam persatuan Islam. Secara realistiknya, kita tidak akan memenangi perjuangan ini jika 50% daripada kekuatan kita terlindung dan tersisih. (Hisham Al-Talib )


Cabaran 4 Musim sejuk
Menjawab persoalan ini, jawapan dari YDP Pepias (Persatuan pendidikan Islam Selangor), Wak Jam (nama glamer) agak menarik juga. Kata beliau, dalam kehidupan aktivis ini, Kalau Hewi ingin di beri perhatian serius, mampukah Hewi dan Helki sanggup mendepani 4 musim sejuk yang sememangnya akan di lalui iaitu :

- Cabaran semasa belajar ( assingtment, exam dll)
- Cabaran selepas graduat ( cari kerja tetap, cari duit)
- Cabaran memilih pasangan - kahwin ( pasangan idealis iaiatu saling memahami perjuangan
atau sebaliknya. )
- Cabaran selepas mendapat Zuriat ( cabaran untuk aktif selepas dapat anak, nak sara keluarga)

Wak Jam menekan persoalan 4 musim sejuk yang perlu dipandang serius. Beliau (YDP Pepias) sememangnya sudah melepas keempat-empat musim tersebut, sebab itu beliau gagah menghuraikan penekanan tersebut. Saya pula sudah melepasi dua musim sejuk, cuma tinggal dua musim lagi yang perlu di lalui. Benar juga kata Wak Jam itu, sebab ramai dari kalangan aktivis yang aktif di alam pembelajaran, tetapi hilang selepas kahwin dan bekerjaya. Sebelum ini mereka hebat di pentas mahasiswa, akhirnya lemah dan surut selepas mendepani 3 musim seterusnya. Semoga penekanan wakil PEPIAS ini dapat difikirkan bersama secara serius.

Tautan Anak Negeri





Kesempatan Persidangan Agung Tahunan ini juga, diadakan aktiviti Malam Tautan anak negeri . Semua perwakilan dan pemerhati berkumpul mengikut negeri masing-masing. Wakil dari Sarawak, Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak (PERKEPIS) mendominasi malam tautan tersebut dengan mengumpulkan puluhan kontigen wakil anak negeri mereka. Siap bawa bendera negeri sarawak lagi....


dan alhamdulillah, wakil Kelantan juga tidak kurang hebatnya juga. wakil anak negeri Kelantan sememangnya berada di segenap kampus samaada di utara, selatan ,timur barat semua ada seperti UTM, KUIS, UPSI, UPM dan lain-lain . Kesempatan yang ada ini jugalah kami berbincang, berkongsi pandangan, bertanyakan khabar, serta memperjelaskan komitmen tentang tanggungjawab masing-masing sebagai pelajar Islam.

Muhasabah Kolektif


Persidangan Agung Tahunan PKPIM (MPAT) atau lebih senang disebut muktamar PKPIM sememangnya merupakan ruang untuk bermuhasabah secara kolektif. Tempat kita memperbaharui tekad untuk melaksanakan tugas di sesi baru. Kadang-kadang kita selalu salah erti dengan menganggap mesyuarat agung ini sebagai medan untuk mengkritik pimpinan kerana dalam pemikiran kita mempunyai tanggapan bahawa peranan untuk memajukan organisasi terletak sepenuhnya di bahu pimpinan organisasi sahaja. Kalau kita inginkan pimpinan yang baik, kita juga perlu menjadi pengikut yang baik. Moga-moga PKPIM terus mantap menjadi penerus kepada pembinaan generasi muda muslim abad ke -21.



"Maka dengan sebab rahmat Allah kamu bersikap lembut terhadap mereka. Dan sekiranya kamu bersikap kasar lagi keras hati, pasti mereka lari dari sekelilingmu. Maka maafkanlah mereka, mintalah keampunan (dari Allah) untuk mereka, dan bermesyuaratlah dengan mereka di dalam urusan. Dan apabila kamu dah berazam, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal (kepadanya)" [Aali 'Imran, 3:159]