Memotivasikan Orang Lain, Diri sendiri Bagaimana?

Situasi 1:
Ketika mengunjungi rumah ibu saudara, di ruang tamu kelihatan ibu sedang berbual-bual dengan sepupu saya yang memang terer dalam bab menjatuhkan orang @ merendah-rendahkan potensi orang lain. Lebih kurang macam inilah ayat nya.



Sepupu : Si faizul ni sibuk buat apa sekarang?
Ibu : Sekarang ni , dia banyak menerima jemputan berceramah motivasi di sekolah-sekolah. beberapa hari lepas pun dia ke Pulau Perhentian menerima jemputan berceramah di sana.

Sepupu : Hebat beri motivasi orang lain..diri sendiri termotivasi ke tidak... (dengan nada merendah-rendahkan orang)..bla..bla..bla..... x der guna.... bla.. bla... diri sendiri dah betul ke nak motivasi orang lain....bla..bla.... dan beberapa ayat sindiran yang rasanya malas nak tulis .... (takder brake emergency langsung)


Sudut pandang saya
Sekali dengar dengan nada bahasa dia ni, rasa tertusuk duri sembilu dibuatnya, apatah lagi bila mendengar dari orang yang memang kita sudah tahu akan perangainya. Yang suka merendah-rendahkan potensi orang lain. Bahasanya, bagaikan menggambarkan kita ni memang tak ada harapan. Tapi alhamdulillah, masih terngiang-ngiang modul si Katak pekak yang pernah di buat di SK Pulau Perhentian dulu.. yang mana modul ini memberi mesej supaya jangan dengar sangat kata-kata orang yang pesimis atau cuba merendah-rendahkan potensi kita.

Namun kekadang terfikir juga pada empunya diri, apakah selama ini saya sudah bersedia dan sudah memotivasikan diri sebelum saya terjun memotivasikan orang lain?

Teringat di awal penglibatan saya yang pada mulanya hanya lebih selesa berada di sebalik tabir pengendalian ceramah motivasi yang dikendalikan oleh motivator-motivator. Namun hari berganti hari, tiba di satu ketika, guru saya (motivator) memberi amanah supaya menggantikan atau menjadi sub motivator / trainer untuk program-program jemputan yang banyak, menyebabkan saya menjadi sebahagian daripada trainer jemputan pihak sekolah yang berkeyakinan dengan ceramah kendalian saya.

Bersedia Untuk Tidak Bersedia

Di peringkat awal , saya banyak menolak amanah guru saya kerana hadirnya saya sebagai pembantu guru ketika program motivasi hanyalah untuk memenuhi ruang dan minat saya untuk membantu di waktu kelapangan.

Pernah saya menyatakan kepada guru saya itu, "Saya tidak bersedia dan tidak terfikir untuk ke arah itu ( menjadi penyampai)" kerana saya lebih suka menjadi orang di sebalik tabir yang membantu menjayakan program kendalian guru saya. (sebenarnya saya lebih suka menjadi fasilitator semasa LDK sahaja)

Namun azimat guru saya ketika amanah diserahkan kepada saya, "Saudara harus bersedia ke arah itu, dan perlu juga menjadi orang yang selalu bersedia untuk bertindak atau bersedia untuk tidak bersedia (menerima amanah mengejut), kerana saya tidak selamanya menongkat langit".... bicara guru saya ini, disusuli dengan tugas kepada saya mencari kekuatan diri sendiri dengan mengutip apa sahaja mutiara kata untuk dijadikan azimat untuk mengukuhkan keyakinan kepada diri saya untuk menjadi seorang yang bersedia.

Mengutip Mutiara Hikmah dari pelbagai perspektif

Hikmah Surah Al-Asr :

Surah ini bukan sahaja mengajak kita untuk menghargai masa. Namun ayat ini juga merupakan saranan Allah SWT bahawa orang yang tidak berada dalam kerugian ialah orang yang selalu berpesan-pesan (memberi motivasi) kepada kebenaran dan kesabaran.

Lain-lain Hikmah Al-Quran dan Hadis

Al-Quran merupakan kitab dan panduan yang lengkap untuk umat Islam. Kebenarannya tidak perlu lagi diragui. Dan di dalam Al-Quran juga mengandungi kata-kata motivasi. Contohnya seperti:
-Bersegeralah
-Bersungguh-sungguhlah
-Berlumba-lumbalah
-Kuatkanlah kesabaranmu
-Bersabarlah
Dalam Sunah juga terdapat banyak ungkapan motivasi seperti:

-Bersegeralah untuk bekerja
-Jagalah sesuatu yang bermanfaat bagimu
-Ada dua kenikmatan, kebanyakan manusia tertipu dengan dua nikmat ini iaitu nikmat kesihatan dan nikmat masa lapang


Wahai anak-anakku! pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf serta adiknya, dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir”
[Yusuf 12: 87]

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu hampir!” [Al-Baqarah 2: 214]

“Janganlah kamu berputus asa. Sesungguhnya berputus asa itu bukanlah akhlaq kaum Muslimin. Realiti hari ini hakikatnya adalah impian semalam. Dan impian hari ini (itulah bakal menjadi) realiti esok. Sesungguhnya masa itu masih luas dan anasir-anasir yang sejahtera itu masih kukuh terpahat di jiwa bangsamu yang beriman, biar pun dengan kerosakan yang menggila itu. Si lemah tidak akan kekal lemah sepanjang hayatnya, dan yang kuat itu tidak akan kuat selama-lamanya” - Al-Imam al-Syahid Hasan al-Banna.


Daripada motivasi orang lain.

Fahami dan hayatilah setiap kata-kata peransang ini banyak membantu saya menyemarakkan semangat ingin terus berusaha dalam merealisasikan impian.

Sesiapa yang mempunyai kebolehan akan berjumpa landasan yang tepat.
- Charles Cahier

Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka.
- Charles Cahier

Semua yang dicapai oleh manusia dan yang gagal dicapai olehnya
adalah kesan langsung pemikirannya.
- James Allen

Menyimpang seinci, rugi seribu batu.
- Peribahasa Cina

Rahsia kejayaan adalah ketekalan matlamat.
- Benjamin Disraeli

Perbaiki diri anda, tetapi jangan jatuhkan orang lain.
- I. Salanter Lipkin

Pengiktirafan dan ganjaran datang kepada mereka yang menunjukkan
kualiti yang baik dalam perbuatannya.
- Aristotle

Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya.
- Albert Camus

Nilai manusia adalah semahal nilai matlamatnya.
- Marcus Aurelius

Manusia yang tidak berharap untuk menang telah sedia kalah.
- Jose Joaquin Olmedo

Tiada manusia yang berjaya dalam semua yang dilakukannya dan
kewujudan kita ini sebenarnya mesti menempuh kegagalan. Yang penting
ialah kita tidak menjadi lemah semasa kegagalan itu terjadi dan
kekalkan usaha hingga ke akhir hayat.
- Joseph Conrad

Manusia tidak merancang untuk gagal, mereka gagal untuk merancang.
- William J. Siegel

Minda yang mahu akan memudahkan perjalanan yang susah.
- Philip Massinger

Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah.
- Lao Tze

Kegagalan adalah asas kemenangan
- Lao Tze

Jika tujuan anda jelas, anda boleh mencapainya dengan mudah.
- Lao Tze

Kurang semangat mengakibatkan lebih banyak kegagalan berbanding
kurangnya kebijaksanaan atau kemahiran.
- Flower A. Newhouse

Masa depan itu dibeli oleh masa sekarang.
- Samuel Johnson

Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang nampak tujuannya
dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang.
- Cecil B. DeMille

Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda
tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan.
- Peribahasa Arab

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.
- Peribahasa Melayu

Orang yang hebat bertindak sebelum berkata dan dia berkata selaras
dengan tindakannya.
- Confucius

Seseorang yang melakukan kesalahan dan tidak membetulkannya telah
melakukan satu kesalahan lagi.
- Confucius
p/s : Ekspresi dalam blog saya kali ini bertujuan untuk "refresh" kembali semangat tatkala dihilangkan oleh mereka-mereka yang pesimis. buat sepupu saya ni pula, kalaulah terbaca entry ni, elok benarlah sebab saya nak beri sesuatu renungan kepada kamu ... baca di bawah :

“Barangsiapa yang menyebut bahawa manusia semuanya sudah rosak, maka dia itulah yang paling rosak di kalangan mereka” [Hadith Riwayat Muslim]


“Baikilah diri anda dengan pengalaman orang lain-jadi anda akan dapat sesuatu dengan cepat berbanding dengan apa yang orang lain lakukan.”
Socrates


“Orang yang bodoh tidak belajar daripada apa-apa,
Orang sederhana belajar daripada pengalaman sendiri,
Orang bijak belajar daripada pengalaman orang lain.”






Gratisan Musik
Detik-Detik Hidupku

Topblogs @ iLuvislam


penafatih | Detik hari kelahiran