Siswi Muslim : Menghayun Buaian , Menggoncang Dunia



Alhamdulillah 9 Mac 2008, merupakan tarikh yang dapat saya bersama dengan pelajar-pelajar Muslimah dari Maahad Muhammadi Lilbanat yang mengadakan perkhemahan Kepimpinan Briged Bakti atau nama komersial nya Briged Bakti Qiadah Camp. Saya berkongsi ilmu dihadapan lebih kurang 100 muslimah MMP Briged Bakti di tepi Jeram Linang di Pasir Putih dalam sesi slot saya yang bermula 9.00 malam. Kesempatan yang ada, saya membicarakan dalam slot saya berkenaan dengan Muslimah Identity : Gadis + jatidiri .

Budaya 7 Siswi Briged Bakti

Bila disebut siswi @ gadis, tentu ada bayangan lemah dalam minda kita. Maka ramailah dikalangan siswi-siswi terkapai-kapai mencari identiti. Ada sebahagian dari siswi yang jahil terleka sehingga terjerumus ke lembah hina. Namun hakikatnya, tidak dapat tidak untuk kita nafikan bahawa sebenarnya kehadiran mereka sebenranya memberi kesan di setiap situasi lebih-lebih lagi bila mereka tahu peranan dan sumbangan yang boleh diberikan. Mengisi slot yang bertemakan Siswi Muslim : Menghayun Buaian, Menggoncang Dunia ! , saya cuba menghuraikan 7 budaya yang perlu ada dalam diri siswi muslim yang melibatkan idealisme, tertib, citra diri, dan wawasan sebagaimana berikut :

7 IDEALISME SISWI
SISWI Bertaqwa
SISWI Berilmu
SISWI Berakhlak
SISWI Berketrampilan
SISWI Berjuang
SISWI Berkeyakinan
SISWI Beristiqamah

7 TERTIB SISWI
Bersungguh dalam semua tugasan
Amanah dalam pengurusan
Disiplin dalam kerja
Sistematik dalam persatuan
Setiakawan dalam kumpulan
Kasih sayang dalam berbakti
Siap sedia dalam menghadapi cabaran

7 CITRA DIRI SISWI
BERSEMANGAT
BERSUNGGUH
CEKAL
MENJAGA MARUAH & ADAB
TRAMPIL
AKTIF
TEKUN

7 WAWASAN SISWI
DIRI SOLEHAH
KELUARGA BAHAGIA
RAKAN SEBAYA MURNI
MASYARAKAT HARMONIS
ORGANISASI CEMERLANG
NEGARA SEJAHTERA
UMAT CONTOH

Inilah budaya yang perlu digagaskan oleh Siswi hari ini untuk mendepani cabaran!! Siswi yang berjaya perlu ada gagasan budaya dan wawasan yang jelas. Wawasan Dunia dan gagasan selepas mati perlu sentiasa diterokai dan diimbangi. Bagi saya , seorang siswi muslim wajib kenal dirinya dan memahami realiti suasana masyarakatnya. Barulah wawasan yang dijana bersifat realistik dan praktikal.





Saya ingin mengambil contoh dari budaya yang cuba saya gagaskan iaitu Citra Diri. Kenapa Citra diri itu penting bagi seorang gadis atau siswi? Bagi saya , siswi muslim yang berwawasan seharusnya mempunyai peribadi dan citra diri yang baik sebagaimana terangkum dalam 7 Citra diri siswi di atas. kenapa? Kerana Citra diri siswi itu akhirnya menjadi benteng dan didikan untuk menjadikan diri siswi itu :

  • Terlatih dengan sifat malu untuk melakukan perkara yang tidak baik.
  • Bersederhana dalam kehidupan.
  • Menghargai diri sendiri.
  • Ikhlas dalam perbuatan
  • dan bijak bergaul.

Akhirnya hati yang terdidik akan patuh pada hukuman Allah, akan timbul rasa bersalah apabila ingkar dari hukum-Nya.

Rasa bersalah bila tak memakai stokin di depan umum, rasa kecik kepala apabila telekung tersingkap ke atas, dan rasa berdosa bila terumpat kawan....apatah lagi membuat fitnah...

Menghayun Buaian, Menggoncang Dunia

Berikan aku seorang wanita yang sekadar menghayun buaian, insya Allah aku tak akan meletakkan mereka di ceruk-ceruk dapur, kerana tangan kananya yang menghayun buaian, tangan kirinya mampu menggoncangkan dunia
- Presiden Sukarno (Indonesia).


Inilah kata-kata hikmat yang saya lontarkan kepada siswi Briged Bakti semasa berceramah, saya tak menghuraikan lebih detail tentang apa maksud kata hikmah ini semasa di sesi ceramah itu. Namun dalam artikel ini saya nak pembaca cuba bayangkan realitinya, bagaimanakah sebenarnya ciri-ciri kekuatan wanita yang hanya menggunakan tangan kirinya untuk menggoncangkan dunia?? Bagi Si siswa, Sering menggambarkan bahawa si siswi ini selalu dikaitkan dengan "insan lemah" dan kurang upaya bila menyerlahkan daya juang. Bagi si siswi jangan jadikan alasan-alasan tradisional si siswa itu sebagai halangan untuk terus maju dan bermanfaat.




Ibarat kata hikmah Presiden Sukarno tadi, tidak pernahkah kita terfikir bahawa ketika tangan kiri si siswi lincah memetik komputer, menyelesaikan segala tugasan kemasyarakatan, dalam masa yang sama, tangan kanannya begitu sibuk memenuhi kehendak keluarga dan tanggungjawab.


Ketika tangan kanan berhempas pulas memutar skru dan menyambung komponen, tangan kiri masih berkesempatan membelai dan menggosok arnab-arnab dan merpati yang jinak dengan manja dan kasih-sayang.

Siswi Muslim Abad ke-21
Siswi muslim harus sedar bahawa tanggungjawab pada hari depan terlalu besar. Kalaupun siswi tidak menjadi pemimpin masyarakat, boleh jadi dia mungkin seorang ibu kepada seorang Presiden Negara, atau isteri seorang perdana menteri pada masa akan datang jika ditakdirkan itu tanggungjawabnya. Jadi siswi muslim mempunyai wawasan yang jelas untuk masa depannya, jadi dia telah mempersiapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan.



Ada banyak lagi yang nak diperkatakan tentang jatidiri siswi muslim , siswi muslim yang cemerlang akan menjadi idaman lelaki beriman serta berpotensi besar untuk pengubahan minda dan konsep masyarakat terhadap sesuatu perkara. Personalitinya umpama memegang sebatang pena hikmat yang cukup berkuasa. Hujung pena itu bisa mencoret apa sahaja impian untuk direalitikan.

Yang pasti, dengan lahirnya siswi muslim berwawasan di abad ke 21 ini, maka inilah model remaja masa depan yang bakal menggoncang dunia serta menjadi tonggak kebangkitan semula Islam di akhir zaman.