‘Agama’ Yang Anti Agama

“Puak Islam AKP telah mematahkan zakar kuda Mustafa Kemal Ataturk”, kata Ali Kavak, Pengerusi CHP dari bandar Denizli.Tersembur air teh saya petang ini.Pertuduhan paling pelik seumur hidup saya.Tanpa rasa memperbodohkan diri sendiri, Ali Kavak tampil di khalayak ramai dengan gambar tugu yang terletak di tengah-tengah bandar tersebut. Patung Ataturk kelihatan gah, tetapi kuda itu hilang keperwiraan kerana zakarnya hilang.
“Kami yakin kader-kader AKP telah mematahkannya!”, tegasnya bagai seorang pembela. Saya membaca laporan ini di halaman Mustafa Akyol yang disiarkan di dalam akhbar Turkish Daily News. Ia adalah sebahagian daripada sikap melampau
golongan sekularis Turki yang sangat alergik dengan orang Islam. Sebenarnya susah untuk saya istilahkan secara tepat kerana semuanya Muslim belaka. Tetapi dalam hal ini Muslim Sekularis membenci Muslim Islamik. Ada atau tidak istilah
yang begitu? Terpulang kepada anda.
Tidak cukup sekadar di Turkish Daily News, akhbar Hurriyet telah menjadikannya sebagai tajuk besar di muka depan. “Debat Yang Menggemparkan Berkenaan Patung Ataturk!”, begitulah adanya.Sehubungan dengan itu, Pengerusi AKP Denizli yang juga merupakan Datuk Bandar di kota yang terkenal dengan kawasan pelancongan Pamukkale itu telah tanpa teragak-agak menafikan dakwaan tersebut.
Bilal Ucar“Dakwaan itu tidak benar sama sekali. Ia amat memalukan”, tegas Bilal Ucar. Beliau juga telah mengemukakan foto patung tersebut yang diambil pada tahun 2004 untuk membuktikan bahawa ‘upacara khatan’ tambahan ke atas kuda itu tidak pernah berlaku.
Malah Dr. Tamer Basoglu, bekas Dekan di Mimar Sinan University turut menyelar pendakwaan Ali Kavak tersebut, “saya membina patung itu dengan tangan saya sendiri. Dakwaan tersebut sungguh mengarut”
SUFAHA’ SEKULARIS.
Saya sungguh bosan dengan kerenah golongan sekularis di Turki. Pertuduhan-pertuduhan mereka, dan segala isu yang ditimbulkan banyak yang tidak masuk akal. Oleh kerana mereka ini membawa lencana Laiklik (Sekularisma) yang menjadi ‘anutan’ Republik itu, maka cakap mereka terpaksa dilayan, biar pun sering bernada badut. Kejadian ini memang memalukan.
Andaikata benarlah AKP yang tidak habis-habis dituduh sebagai Islamist berbaju baru itu mahu meNegara Islamkan Turki hingga jadi seperti Iran bagai yang difantasikan oleh CHP dan yang sewaktu dengannya, mustahil benar AKP mahu memulakannya dengan cara menyunat kuda Ataturk sebagai protes terhadap sekularisma!Mustafa Akyol yang mengulas isu ini pun jatuh sinis dan bosan dengannya.Kadang-kadang kita terhijab dari membezakan antara kepatuhan dan obsesi yang membuta tuli. Isu-isu yang membabitkan ‘penghinaan’ terhadap pengasas Republik Turki itu tidak pernah selesai.
Lebih sebulan lalu, kes yang hampir sama berlaku kepada AKP
yang bermesyuarat di Kusadasi. Kononnya semasa mesyuarat berlangsung, anggota AKP telah menggantung gambar Ataturk dan di pertengahan mesyuarat mereka telah menurunkannya. Ia dianggap sebagai suatu penghinaan, dan mendapat liputan
melampau-lampau media. Setelah siasatan dibuat, rupa-rupanya tali gambar tersebut telah putus.“Kami terpaksa menurunkan gambar yang separuh tergantung itu. Tiada apa-apa niat yang tidak baik”, kata jurucakap AKP.
Lebih 20 kali saya berulang alik ke Turki, menyelami kehidupan masyarakat dan melihat sendiri jatuh bangunnya usaha memulihkan negara bekas Khilafah ini, saya amat bersetuju dengan ulasan Mustafa Akyol yang mengatakan bahawa Ataturk itu telah diangkat menjadi seperti ‘tuhan’ kepada suatu ‘agama’ bernama sekularisma. Pemujaan melampau, dengan patung kepalanya yang berada di mana-mana, ia sungguh menjadi semacam suatu peribadatan.
Baru-baru ini seorang pelajar perempuan berusia 12 tahun bernama Ecem, telah memenangi Pertandingan Puisi Ataturk yang diadakan di sebuah sekolah rendah di Istanbul tahun ini.
Sajak itu berbunyi:
Engkau di Syurga, wahai Ataturk-ku!
Engkau memerhatikan kami dari kemuncak awan!
Engkau tidak pernah menghilangkan diri.
Engkaulah penentu perjalanan hidup kami.
Engkau bangkitkan kami dari kematian dan perhambaan.
Engkaulah yang memberi hidup kepada kami!
Inilah sistem pendidikan yang melahirkan generasi yang tumpul minda, menyerahkan dirinya untuk diperhambakan oleh sentuhan romanticism yang sekadar mahu mengikat manusia kepada bebanan sejarah yang palsu.
Maka jika sesiapa dari kalangan kita yang mengikuti wacana “Islam dan Sekularisma” di Turki, maka ketahuilah bahawa di Turki, sekularisma itu memikul konotasi ‘agama’ yang tidak jauh dari identiti teokrasi. Jika negara jiran seperti Iran mengambil sumber teokrasinya daripada Islam dengan Ayatollah yang memiliki otoriti keagamaan yang muktamad, maka Turki juga membina sebuah negara teokratik yang berinspirasikan sekularisma sebagai ‘agama’ dan Ataturk sebagai Pope yang mengepalainya.
AKP DILANDA FITNAH
Belum pun sempat kepala saya reda dengan tsunami Pilihanraya ke-12 Malaysia dan bahang kontroversi di Perak, saya dikejutkan lagi dengan insiden yang sedang dihadapi oleh AKP selaku parti kerajaan yang memerintah di Turki hari ini. Abdurrahman Yalcinkaya Abdurrahman Yalcinkaya telah memfailkan tuntutan mahkamah menuntut supaya AKP ditutup atas dakwaan menjadi dalang kepada aktiviti anti-sekularisma. AKP telah memenangi 47% undi dalam pilihanraya 2007 yang lalu. Tidak cukup dengan itu, pendakwa juga mendesak supaya larangan bergiat di dalam politik selama 5 tahun, dikenakan ke atas 71 orang jawatankuasa utama AKP meliputi Perdana Menteri Recep Tayyib Erdogan dan Presiden Abdullah Gul.
Alasannya sama, isunya sama… tudung, tudung, tudung. AKP bukannya mewajibkan tudung. Sebaliknya AKP mahu membenarkan orang yang mahu bertudung, memakai tudung tanpa halangan. Mahu telanjang pun silakan…
Tetapi kebusukan jiwa golongan sekularis ini tidak masuk akal.
Golongan ini adalah hamba kepada sistem. Ia bukan lagi proses tetapi menjadi kemuncak ‘ibadah’ mereka.Peduli apa kepada kemajuan dan usaha AKP yang telah banyak menyelamatkan Turki dari racun inflasi. Peduli apa kepada segala kejayaan dan kemakmuran yang dicapai. Apa yang penting ialah sekularisma terjunjung, sekularisma versi kami… yang sanggup bermati-matian biar pun isunya hanya zakar kuda Ataturk!
HALA TUJU THESIS
Berita ini sungguh menambahkan keserabutan minda saya.Nampaknya thesis Master saya akan menjadi semakin bersimpang siur. Bermula dengan perubahan PAS dalam PRU12 baru-baru ini, serta kemenangan besar-besaran Barisan Rakyat,

kini rakan bandingannya AKP di Turki pula sedang berdepan dengan satu lagi episod malang, apabila golongan Sufaha’ sekularis Turki tidak henti-henti membuat kacau.‘Hobi’ mereka ialah mencantas parti politik.Di bawah pemerintahan
Republik Turki,

berikut adalah senarai parti politik yang telah ditutup:
Workers and Farmers Party (?ÇP)……….(1968)
National Order Party (MNP)……….(May 20, 1971)
Advanced Ideals Party of Turkey (T?ÜP)……….(June 24, 1971)
Turkey Workers’ Party (T?P)……….(July 20, 1971)
Great Anatolian Party (BAP)……….(Feb. 19, 1971)
Turkish Labor Party (TEP)……….(May 8, 1980)
Great Anatolian Party (BAP)……….(Nov. 24, 1992)
Socialist Party……….(July 19, 1992)
Greens Party……….(Feb. 10, 1994)
People’s Party……….(Sept. 25, 1991)
Turkish United Communist Party……….(July 16, 1991)
People’s Labor Party……….(July 14, 1993)
Freedom and Democracy Party……….(April 30, 1993)
Socialist Turkey Party……….(Nov. 30, 1993)
Democracy Party……….(June 16, 1994)
Democratic Party - 2……….(Sept. 13, 1994)
Democracy and Change Party……….(March 19, 1996)
Revival Party……….(1996)
Labor Party……….(1997)
Socialist Unity Party……….(June 7, 1994)
Welfare Party (RP)……….(Jan. 16, 1998)
Democratic Mass Party……….(Feb. 26, 1999)
Virtue Party (FP)……….(June 22, 2001)
People’s Democracy Party……….(March 13, 2003)
sumber: TodaysZaman.Com
SEKULARISMA VS. ISLAMISM AKP
telah melakukan reformasi besar berkenaan penafsirannya terhadap apakah yang dimaksudkan dengan politik Islam. Bagaimanakah sebuah negara Liberal Demokrat mampu menjunjung identiti dan kriteria yang dikehendaki oleh sebuah ‘Negara Islam’. Serta pengkayaan demokrasi sebagai wasilah untuk menyihatkan perlaksanaannya.
Akan tetapi keghairahan meletakkan sekularisma sebagai benteng penentang idea Negara Islam, menjadikan tafsiran sekularisma itu semakin sempit, tidak relevan dan tercanang-canang tanpa kepastian hala tujunya. Yang pasti, kalau ada parti politik yang merujuk kepada Islam sebagai nilai dan asas perjuangannya, maka sekularisma mesti dipertahankan untuk menyainginya.
Idea Islamism berkembang secara dinamik biar pun perlahan. Sekularisma terus jumud dan ketinggalan zaman kerana kemalasan pejuangnya menyuntik tuntutan semasa kepada sebuah idea.Ia menjadi titik pemerhatian saya terhadap tanggungjawab PAS dan DAP kepada ideologi politik masing-masing.
TURKI VS. MALAYSIA
Tegasnya, saya akan terus mengamati perkembangan kedua-dua negara yang unik ini. Malaysia dan Turki memiliki banyak persamaan.Dan persamaan terbaru yang tertonjol ialah, golongan pemerintah yang baru bertatih menjadi pembangkang di kedua-dua negara, telah busuk sebagai pemerintah, dan terus busuk sebagai pembangkang. “Allah, Janganlah Engkau hukum kami semua atas perlakuan orang-orang bodoh dari bangsa kami”
ABU SAIF @ http://www.saifulislam.com56000/ Kuala Lumpur
If you think that this entry deserves a cup of coffee, I praise Allah for your generosity. Thank you.
Ulasan Fatih :
Saya pernah tertarik dengan sebuah kata hikmah tentang kebangkitan Islam :
Kebangkitan Islam, Tidak menunggu Redha Orang Kafir dan munafik , kerana kebangkitan Islam itu, bangkit dicelah-celah kekafiran dan kemunafikan.
Nota : Saya antara generasi muda yang meminati kaedah akomodasi politik cara Erdogan dan Abdullah Gul ( AKP)
Fatih Imtiyaz
17 Mac 2007