Travelog GPTD 1: Misi Dakwah Bagan Hailam & Pulau Ketam


Saya kini berada di Bagan Hailam dan Pulau Ketam mewakili Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) bersama tim sukarelawan USM Kubang Kerian menggerakkan misi dakwah program Khidmat masyarakat di Bagan Hailam dan Pulau Ketam anjuran komuniti persatuan USM dan Pusat Islam USM. Program bersifat khidmat masyratakat ini adalah merupakan kesinambungan dari program pertama sukarelawan USM yang pernah melaksanakan misi ini pada Januari tahun lepas.

Perjalanan Sebuah Misi
From Voice Of Fatih

Bas bertolak jam 9.00 malam dari Pusat Islam USM menuju ke Selangor . Sepanjang perjalanan saya berkesempatan meluangkan sedikit masa berbual dengan JackNaim (sahabat baik saya dari USM) tentang perkembangan semasa kerana kekerapan untuk bertemu dengan beliau hanyalah di program sebegini. Namun mungkin sedikit kepenatan kerana petang tadi banyak urusan terpaksa saya selesaikan di tempat kerja, akhirnya sepanjang malam itu saya hanya mampu menyantuni diri saya untuk tidur sepanjang perjalanan. Akhirnya apabila sedar sahaja, bas yang di naiki sudahpun tiba di Masjid Shah Alam untuk berhenti solat Subuh sebelum meneruskan perjalanan ke Bagan Hailam untuk misi pertama.

Misi bersama Protaz Muda Medic USM
From Voice Of Fatih

Misi bersama Kumpulan Protaz (professional Ustaz & Ustazah) Muda Medic USM ini cukup memberikan satu pengalaman yang baik dan banyak perkara yang dapat saya belajar, praktik dan hayati dari perjalanan melaksana misi di sini. Walaupun pada awalnya saya berdepan dengan pertembungan program kerana pada minggu ini juga saya mempunyai jadual untuk bersama-sama grup Alumni Training Support (ATS) ESQ yang akan menjayakan Kursus Training Public ESQ kali ke 3 di Perdana Resort

Pilihan hati saya begitu kuat untuk saya bersama dengan sahabat-sahabat USM. Mungkin saya rasa inilah masanya untuk saya merealisasikan apa yang saya pelajari selepas sekian lama mengurus latihan kesukarelaan bersama mahasiswa-mahasiswa lain. Sudah lama sejak saya berada di alam kerjaya, tidak turun ke lapangan dakwah. Tidak seperti semasa saya di alam mahasiswa, kerap sahaja saya ke perkampungan orang asli, khidmat masyarakat bersama masyarakat Felda , nelayan dan lain-lain.

Untuk ke Training ESQ, bila-bila masa sahaja saya boleh mengikutinya. Sekarang tugas saya ialah bagaimana untuk mempraktikkan nilai yang dipelajari dalam ESQ. ... TOTAL ACTION !! Saya memilih untuk mengikuti program bersama sahabat-sahabat USM sekurang-kurangnya dapat menampung keperluan mereka melalui bantuan-bantuan teknikal yang mereka pohon melalui GPTD.
From Voice Of Fatih



Pengalaman di Bagan Hailam , saya dan sukarelawan lain mendapat input yang baik dari Puan Marlina Wong (Naib Presiden MACMA Pusat) tentang persedian awal sebelum berdepan dengan masyarakat cina bersabit dengan pantang larang lebih-lebih lagi sambutan Tahun Baru Cina yang akan tiba tidak beberapa lama. Lebih seronok mendengar Puan Marlina mengajar ucapan-ucapan menarik yang boleh disampaikan dalam bahasa cina kepada mereka semasa bertemu. Sebagai contoh ucapan "XIN NIAN KUAI LE " untuk ucapan kepada mereka adalah lebih baik berbanding dengan ucapan "GONG XI FAT CHAI" . Beberapa ucapan-ucapan lain tidak dapat saya hayati memandangkan terlalu menumpukan kepada persiapan teknikal untuk melancarkan pergerakan mereka.

Pentingnya kerja-kerja Sukarelawan
From Voice Of Fatih



Pemecahan kumpulan untuk menggerakkan aktiviti Home Visit di buat bagi memastikan setiap rumah mendapat buah tangan yang disampaikan oleh sukarelawan -sukarealwan ini. Pada pemerhatian saya, masyarakat cina di sini juga hidup dalam keadaan sederhana bahkan memerlukan banyak bantuan-bantuan kebajikan dan kesihatan seperti masyarakat lain di kalangan melayu dan india. Tugas saya merakam setiap perjalanan aktiviti sukarelawan ini menyebabkan saya dapat melihat keprihatinan teman-teman sukarelawan membantu. Membantu kesulitan mereka juga merupakan dakwah!

From Voice Of Fatih


Teringat saya kepada ungakapan Dr Yusuf Qardhawi :

"Dakwah bukanlah semata-mata kata yang diucapkan atau ditulis. Dakwah harus berupa pencurahan perhatian terhadap kepentingan-kepentingan manusia serta upaya mengatasi kesulitan-kesulitan mereka, sehingga dengan sendirinya akan mendekatkan mereka ke arah perjuangan ini".

Walaupun sedikit keletihan, namun kepuasan melaksanakan Total Action dalam misi kemasyarakatan ini memberikan kemanisan yang hanya mampu dinikmati bagi yang melaksana.

Dari Pelabuhan Ke Pulau

Jangan biarkan perahu hanyut tak berpenghuni nanti hanyutnya tidak singgah ke pelabuhan, jangan biarkan mad'u hanyut tanpa tarbiyyah mengemudi... nanti hanyutnya tidak singgah ke destinasi ketaqwaan....dan jangan biarkan diri hanyut tanpa pengorbanan utk agama Ilahi , kelak menyesal bila mengadap tuhan.


From Voice Of Fatih



Perjalanan diteruskan dengan perjalanan ke Pulau Ketam. Bertolak dari Perlabuhan Klang, mengambil masa lebih kurang 45 minit perjalanan menuju ke destinasi. Sampai di Jeti Pulau Ketam, sukarelawan di sambut oleh wakil penduduk di sana dan turut sama menguruskan penempatan dan membantu mengangkut peralatan-peralatan. Suasana di sini tak ubah seperti berapa di bandar Guangzhou atau Beijing di China. Kenderaan utama penduduk di sini adalah basikal dan troli untuk mengangkut barang-barang. Di sini, Sukarelawan lelaki di tempatkan di Balai Islam Pulau Ketam manakala sukarelawan perempuan di Hotel Sea Lion.
From Voice Of Fatih



Alat untuk Capai Matlamat

From Voice Of Fatih



Alhamdulillah, persiapan di dewan lengkap dengan peralatan Audio system. Cumanya pihak Penghulu Pulau Ketam menyerahkan segala kelengkapan itu untuk di pasangkan. Rumit juga diperingkat awalnya, dan alhamdulillah persiapan audio sistem berjaya di selesaikan. Sesi malamnya, majlis perasmian berlangsung. Cukup meriah......Meriah dengan suara-suara riang anak-anak yang datang meraikan majlis ini. Cukup gamat dengan hiper aktif mereka. Sehinggakan kegembiraan yang terserlah dengan suara nyaring mengatasi acara majlis yang di atur.

From Voice Of Fatih




Rancangan asal aturcara ialah tayangan filem Children Of Heaven (dalam bahasa cina), namun sedikit masalah teknikal kerana kualiti video yang kurang memuaskan kerana videonya merupakan format FLV. Terfikir juga bagaimana untuk mengurangkan hiper aktif anak-anak cina harapan di sini. Sekurang-kurangnya dapat meringankan bebanan teman-teman sukarelawan melayan karenah mereka.


Akhirnya selepas menanyakan pendapat dari teman-teman urusetia sukarelawan, saya mencadangkan inisiatif agar menukarkan filem ini kepada filem animasi Kungfu Panda yang kebetulannya saya mempunyai simpanan video ini dalam format AVI yang kualitinya amat bagus. Moga-moga penukaran tayangan filem ini tidak mengurangkan matlamat objektif teman-teman sukarelawan. Malam itu juga sukarelawan-sukarelawan mempersembahkan persembahan nasyid bertajuk "Ching - Ai".
From Voice Of Fatih



Akhirnya, perjalanan program berakhir dengan jayanya walau kelancarannya sedikit terganggu dengan suara-suara girang anak-anak yang meraikan kehadiran sukarelawan disini. Ya.. memang sedikit penat, memandangkan belum pun rehat dan menyegarkan diri dengan kelembutan air di sini, namun kepenatan ini terubat dengan kepuasan melaksanakan misi pada hari ini. Esok misi hari kedua di Pulau Ketam ....

penaFatih
24 Januari 2009 (Sabtu)
2.30 pagi
Balai Islam Pulau Ketam

iLuvislam.com Top Blog