Kata Hikmah @ penaFATIH

"sahabat, tika diri kelapangan atau dalam kekangan, AL-ASR punya tafsiran yang tersirat... disaat kehausan kecemerlangan, AL-MUKMINUN formula al-falah yang hebat... Bila jiwa dan hati diasak dan disentak dengan kemenangan musuh Allah, AS-SHOFF mengukuhkan iman di hati lantas bersama di Saff perjuangan".


Tak sanggup selamanya terlukatetapi ingatlah setiap titisan darah dari luka dan mengalirnya air mata adalah mahar kita ke syurga. Jika di tanya "mengapa berjuang itu pahit"? maka jawablah selangkah diriku di alam perjuangan, beerti selamanya dalam kepahitan, biarlah menangis,terluka,kecewa dan ditinggalkan kerana Allah daripada mati terkambus tanpa mujahadah.


Saidina Uthman R.A berkata Antara tanda-tanda orang yang bijaksana ialah apabila hatinya selalu berniat suci dan lidahnya selalu basah dengan zikrullah.


“Ketika aku muda dan imaginasiku bebas tanpa batasan, aku mengimpikan untuk mengubah dunia. Apabila aku semakin dewasa dan lebih bijak, aku menyedari bahawa dunia ini tidak akan berubah. Maka aku cuba melihat lebih dekat dan mengambil keputusan untuk mengubah hanya negaraku. Tetapi, ia juga, kelihatan tidak dapat digerakkan. Apabila aku memasuki penghujung usia, dalam satu cubaan terdesak, aku cuba mengubah hanya keluargaku, mereka yang hampir padaku. Namun tiada yang mahu berubah. Kini, ketika aku terbaring di atas katil menunggu ajal, aku tersedar: Kalaulah aku mengubah diriku dahulu, kemudian dengan menjadi contoh tauladan aku mengubah keluargaku. Daripada inspirasi dan galakkan mereka, aku mungkin bisa mampu untuk menjadikan negaraku lebih baik, dan siapa tahu, aku mungkin akan mengubah dunia.”

Perjuangan...
"Pada hari kamu dilahirkan, kamu menangis dan semua sanak-saudaramu tersenyum melihatmu. Berjuanglah... Agar kamu pula tersenyum gembira di tengah-tengah seluruh umat manusia meratap sedih atas pemergianmu..." Prof. Dr. HAMKA


Melayu itu Islam
"...Perjuangan kita memilih jalan sederhana dan di tengah-tengah, yang saya sebutkan selalu dengan Kebangsaan yang bulat. Kita menentang penjajahan tetapi tidak pula prokomunis. Kita mahu balik keadilan tanah air kita dan kebangsaan kita yang berdaulat, sebagaimana kita belum dijajah dahulu..." Petikan Ucapan Dr. Burhanuddin al-Helmy mempertahankan PKMM dari pengaruh Komunisme. (Ramlah Adam, 2004:94)

Konflik Tamadun
"...sarjana Islam dahulu memang pernah menimba ilmu dari Yunani dan Greek. Tetapi mereka pergi dengan iman yang kukuh, kritis dan mampu menyaring ilmu yang mereka perolehi. Mereka juga pergi tidak sebagai peminta sedekah. Sebab itu mereka akhirnya mampu membina tamadun baru Islam yang menyaingi tamadun sebelumnya..." -almarhum Prof. Ismail Faruqi

Tamadun?
"...jatuh dan bankrapnya tamadun Washington-Moscow tidak semestinya secara automatik; (tetapi mungkin) akan disusuli dan diganti oleh Islam..." -almarhum Malik Ben Nabi

Zaman ini...
"...semangat zaman kita ini ialah semangat perancangan. kita tidak boleh membina segala gerakerja berdasarkan emosi dan lantunan perasaan yang dibawa..." -Dr.Yusof al-Qardhawi

Bebaskan diri dari fitnah akhir zaman, api dilihat sebagai air dan bila air dilihat sebagai api.... ingin lemas dalam air yang sebenarnya api atau ingin berjuang dalam semarak api yang sebenarnya sedamai air??

Sesungguhnya gerakan Islam kebiasaannya berkembang dengan begitu pantas yang boleh mengejutkan manusia. Ia boleh meletus tiba-tiba sebelum para pemerhatinya mengenalpasti tanda-tanda amarannya yang menyebabkan ia sukar dikaji.” – Prof. Gibb


"Panjang sungguh penyeksaan dihempas ombak badai di lautan namun apalah sangat derita andai diriku ditemani sahabat-sahabat yang faham dan suka membantu atas nama ukhuwwah..." -Sahmura Di Tanjung, Faisal Tehrani-


"Adat orang belajar, andai tidak tahu bertanya, andai tersilap rela ditegur, andai keliru cari yang arif, andai punya pendapat suarakan agar diri terpimpin...bersedia untuk belajar, mengajar dan diajar"


"Bertingkah bak tanah....dalam keterbukaan punya jatidiri, dalam fleksibel punya sempadan, dalam diam duduknya mampu meruntuh, juga mampu menjulang ke awan".
-az-zirah


"Bila hati cintakan ISLAM, masa terlalu singkat buatmu kerana gerak kerja ISLAM terlalu banyak menantimu..Ingatlah Allah disetiap langkahmu dan perkiraan masamu"


Ukhuwah itu indah andai bertemu dan berpisah kita kerana Allah... Bertemu kita tak jemu, berpisah kita tak gelisah, andai sengketa tak kekal lama, dalam denai perjuangan ini InsyaAllah selamanya kita bersama..