Adik Jangan Nangis, Petang Nanti Kita Main Golf


Persembahan nasyid murid SKKK2 mengingatkan aku masa dok Maahad dulu,
sewaktu aku join Nur Muhammadi...
Lantas ku teringatkan kawan2 ku dulu iaitu
Zaki, Afham(Nur Irsyad), Nik, Fazli (UNIC),Aman,Subhi dan lain-lain...


Hari ini aku balik semula ke Sekolah setelah banyak minggu aku tertumpu kepada Program Kem Perkhemahan Badan Uniform anjuran Kementerian Pelajaran dan Jabatan Pelajaran Kelantan. Kepulangan aku untuk bekerja semula sebagaimana rutin biasa aku bekerja sebagai Juruteknik ICT di sini tidak penuh juga, kerana ada hari-hari tertentu aku terpaksa cuti kerana aku sekarang sedang menduduki Peperiksaan Akhir Semester di Universiti Terbuka Malaysia (OUM). Rindu juga kat sekolah ni selepas meninggalkannya berminggu-minggu.. Maklumlah, aku anggap menjadi urusetia di kem perkhemahan juga menjadi sebahagian dari tanggungjawab ku apabila diamanahkan oleh Jabatan Pelajaran. Cuma apa yang mengharukan hari ini, bila aku datang ke sekolah, aku dikerumuni oleh murid-murid yang selalu berurusan, bergurau dengan aku...

" Cikgu.. lamalah tak jumpa ngan cikgu.."
" Cikgu..cikgu pegi mana?? rindu ke cikgu..."
" Cikgu....cikgu tok sey ajar doh kow gendang ko kita??"

Cikgu?? semua mesti tertanya-tanya, kenapa aku dipanggil cikgu... yang pasti akulah Juruteknik pertama di dunia dipanggil cikgu... tapi aku tak tahu dimana bermula.... Seingat aku, Seawal kedatangan ku dulu ke sekolah ini, murid-murid memanggil aku pakcik (tua sangat ke??) , kemudian bila aku memakai kot juruteknik , mereka panggil aku Tuan (naik pangkat skit) ... Kemudian sebahagian murid-murid tak puas hati, dia jumpa aku dan bagitau aku bahawa mereka nak selaraskan untuk memanggilkan aku dengan panggilan cikgu Zul... huhuhu.. Sebagai menghormati kanak-kanak berstatus pelajar ini, aku mengiyakannya... sehingga ke hari ini, aku lebih mesra dipanggil cikgu zul.. kalau anak-anak cikgu, mereka terlebih mesra dengan memanggil aku abe Joe... ikut sajalah..ntah kenapa aku suka sangat bermesra ngan kanak-kanak kat sekolah ni.. sebahagian dari umurnya 7 tahun kebawah , aku berkomunikasi secara bergurau dan bermesra sehingga mereka tak ada jurang ngan aku.., dan bagi yang berumur 9 tahun ke atas pula aku didik cara disiplin , arahan dan tanggungjawab dan jadikan aku kawan mereka yang boleh bergurau tapi tidak boleh pijak kepala (kurang ajar)... disiplin yang diterapkan aku berikan semasa melatih mereka bernasyid, dalam majlis rasmi atau program kem motivasi.

Kalau rujuk cara Rasulullah pun, baginda s.a.w menyatakan ada empat tahap mendidik anak iaitu:

TAHAP PERTAMA - Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (~6 tahun). Hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang.

TAHAP KEDUA - Anak berumur 7 tahun sehingga baligh (~14 tahun). Hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, displin dan beri tanggungjawab.

TAHAP KETIGA - Anak berusia 15 tahun hingga dewasa (~21 tahun). Hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi tidak bertentangan dengan syariat.

TAHAP KEEMPAT - Anak berusia lebih daripada 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberi mereka kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat. Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.

Begitulah pendekatan yang digunakan oleh junjungan besar kita. Malah kita semua sedia maklum bahawa Rasulullah s.a.w merupakan seorang insan yang sangat-sangat kasihkan kanak-kanak. Alhamdulillah sepanjang aku bersama kanak-kanak pelajar ini, banyak yang aku dapat belajar.
Gaya Macho budak nasyid

Pernah sekali dalam pemilihan nasyid, aku ingin memilih seorang murid dari kelas 6 yang terakhir, ustazah yang turut sama dalam pemilihan ahli nasyid ini risau dan tidak bersetuju dangan cadangan ku kerana dia tak mahu melibatkan murid yang bermasalah. Bagi aku pelajar yang terkebelakang bukannya bermasalah. Cuma kaedah didikannya mungkin berbeza. Mereka mungkin tak dapat tumpu pada pelajaran semasa dalam kelas, tetapi mereka cekap mengendalikan tugasan-tugasan kemahiran seperti berkebun, menukul dan sebagainya , apatah lagi bila disuruh memukul gendang lagi mantap... dan aku cuba buktikan , sememangnya terbukti.

Menerima cenderamata sebagai Naib Johan Nasyid

Merpati sejoli ?? kedua-dua budak ni juara Hafazan


Pertandingan nasyid bawah bimbinganku mendapat tempat kedua dari 12 kumpulan nasyid yang lain. Dengar khabar juri dah letak keputusan bahawa kumpulan nasyid sekolah aku yang akan mendapat johan.. Malangnya ada "rasuah" skit dari kumpulan lain yang menyebabkan kumpulan ku di letakkan tempat kedua. Beza markahnya dikatakan berbeza hanya satu mata , dia 146 dan kumpulan aku 145.. dalam hati sedih gak kerana kecil-kecil lagi murid-murid dah nampak perangai orang yang tua-tua buat camni...Nak jadi hakim, benda yang penting adalah keikhlasan dan kejujurannya ...Kalau ada budaya tak baik camni, baik tak yah buat pertandingan. Tentukan terus siapa yang menang..kan?? Apa-apapun saya bagitau murid-murid bimbinganku bahawa mungkin kedudukan kita berada di tempat kedua, anggaplah itu ketentuan Allah. Mungkin itu pilihan terbaik dari Allah. Sebab murid-murid yang join nasyid ini sudah berapa lama tidak masuk kekelas. Mungkin takdir mereka di tempat kedua ni, sebab Allah suruh tumpu pada pelajaran semula. Itulah nasihat aku kepada mereka. Hari selepas pertandingan nasyid , aku di arah ke tapak perkhemahan di Taman Rehlah Pasir Putih sebagai urusetia Kerohanian untuk Perkhemahan Badan Uniform Sekolah Rendah Peringkat Kebangsaan. Setiap waktu maghrib dan subuh, aku di berikan tugas sebagai pengkuliah menggunakan inovasi paparan LCD. hmm.. sekurang-kurangnya, minat peserta wujud dengan adanya teknologi tambahan itu.

Alhamdulillah.. pengalaman ku berinteraksi dengan murid-murid di sekolah dan di perkhemahan sekurang-kurangnya mengajar aku tentang bagaimana cara aku menjadi pembimbing yang mampu mempunyai laras yang sesuai apabila berbicara dengan mereka.
Berpossing dengan jurulatihnya yang hensem

Still berpossing..maklumlah hensem..huhuhu


Sebab kadang-kadang, apabila kita dah terbiasa berbicara dan berinteraksi dengan golongan dewasa, dengan laras bahasa yang sesuai dengan golongan tersebut, sukar kadang-kadang kalau kita nak berinteraksi dengan kanak-kanak dalam jumlah yang ramai kalau tidak di latih berinteraksi dengan kumpulan kanak-kanak itu.

Ibarat kata, kalau kanak-kanak menangis, adakah kita nak redakan tangisan kanak-kanak tu dengan memujuk supaya jangan menangis, nanti petang karang, kita pi main golf......

Korang jangan sedih tak dapat johan... jom pi KFC..
ustazah-ustazah yang belanja.. cikgu just tumpang sekaki...

Yang menaja makan di KFC, Ustazah Najmah dan Ustazah Asliza,
Aku.. tukang rasa..

Selepas di serang raksasa budak SKKK2...

"Cikgu, kenapa tak muat nak dok atas kuda ni... yeeehaaa.."
Cikgu : " ngko tu sedor diri skit.. ngko tu dah besor..jangan ngade nak jadi ingusan cam
budak darjah satu...tampor karang!! "