Hebatnya Dunia Blog dan Youtube..

Segmen Blog di MHI TV3

Hari ini berkesempatan menonton MHI (Malaysia Hari ini) di TV3.. sebelum ni nak tengok TV pun tak sempat.. salah satu topik menarik yang dibicarakan ialah mengenai blog yang di Hoskan oleh Wardina dan tetamu yang menerangkan tentang blog ni pula ialah En Azli DJ KLFM yang selalu menghoskan segmen Info ICT di radio KLFM.

En. Azli dan isterinya... bakal sifoo online saya selepas ini...

Banyak benda baru yang saya dapat pelajari daripada segmen ini , terutamanya bagaimana untuk kita updatekan blog kita melalui Telefon Bimbit. Cukup teruja!! dan saya pun tanpa berlengah-lengah lagi mencipta mobile Blog saya dan alamatnya ialah www.dapat.com/penafatih

Kalau kawan-kawan ingin mewujudkan mobile blog (Moblog) seperti saya , ikutilah langkah di bawah :



Anda sekarang telah boleh mewujudkan laman web sendiri hanya dengan menggunakan SMS. MMS juga boleh digunakan didalam proses untuk mengemaskinikannya. Untuk mewujudkan laman web anda sendiri, taip: DW WUJUD [nama laman web yang diinginkan] hantarkan ke DAPAT|32728

Alamat laman web yang akan anda perolehi adalah: http://www.dapat.net/nama-yang-anda-pilih
Kalau nak lebih kepuasan tentang bagaimana untuk belajar membina moblog lawati http://blog.dapat.net/

beberapa point penting dari en. Azli yang perlu saya kaji selepas ini mengenai blog :
blog wujud pada 1997 dan dinamakan weblog
Pada 1999 nama weblog diringkaskan menjadi blog.
Segmen Hiburan MHI dari artis Youtube

Segmen hiburan yang sedikit menarik perhatian saya ialah apabila segmen itu menjemput Cikgu Alia yang merupakan individu yang selalu menyanyikan lagu pilihannya di youtube sebagai hobinya!! Dia pun tak sangka akan dijemput ke MHI untuk menyanyikan lagu secara live sebagaimana yang dinyanyikan di youtube tersebut. hehe... Cikgu Alia saya pun nak try test market cam cikgu lah.. gurau jer... tak mahulah saya di hoskan macam cikgu alia.. jadi backup singer saja kot....bolehlah...



Cikgu Alia Live di You tube


Fatih live bersama kanak-kanak percussion.. test market..huhuhu

Cikgu Alia semasa menyanyikan lagu secara live di MHI TV3

Nota Fatih : Tahukah anda Revolusi Teratai Puteh di negara China adalah hasil daripada nota-nota kecil yang ditanam dalam kuih bulan yang dijual kepada seluruh rakyat China. Apabila rakyat China faham (isi kandungan nota-nota kecil) , gelombang rakyat memuncak. itulah kuasa Blog dan Youtube pada hari ini... Kuasanya dapat mengubah kepimpinan negara, kuasanya dapat menaikkan nama individu dalam dunia seni tanpa perlu masuk ke realiti TV , apa yang pasti blog dan youtube itu ada pro dan kontranya.... kalau TV3 ada segmen blog di MHI, di TV1 ada siaran segmen bertajuk Blog yang keudara...(tak ingat dah bila)

Alamat Blog-blog penting hari ini :
  • www.netvibes.com
  • www.azlipaat.com
  • emel : azli@dapat.com
  • www.dapat.net