Travelog 2 : Jalan Dakwah Di Pulau Perhentian

19 Mei 2009

From pulau perhentian


Pagi : Subuh di sini udaranya cukup tenang, namun kesejukan yang bersangatan kerana kedinginan penghawa dingin di pejabat Sekretariat YaPeim Pulau Perhentian cukup menyucuk tubuh saya. Saya memilih untuk bermalam di pejabat memandangkan ingin menyiapkan beberapa dokumen kertas kerja untuk program di bulan hadapan (konvensyen). Sebenarnya saya diberi beberapa alternatif untuk bermalam, seperti di rumah sewa milik yapeim atau asrama sekolah. Akhirnya saya memilih di pejabat semata-mata untuk selesaikan dokumen-dokumen tersebut.

From pulau perhentian


Lewat juga saya tidur semalam , rasanya lebih kurang jam 3.00 pagi baru saya memilih untuk berehat. Selepas solat subuh, saya mengambil sedikit masa untuk qadha rehat yang kurang mencukupi semalam. Namun dek kerana tidak mahu melepaskan peluang menikmati udara dan keindahan pagi di pulau, saya memaksakan diri untuk berjalan di sekitar jeti pulau. Kelihatan Azmiza (PKPIM), Hamizah (USM KK) dan beberapa fasilitator perempuan yang lain sedang berjalan-jalan menikmati keindahan pagi di Pulau ini. Pulau perhentian ini mempunyai du pulau yang dikenali sebagai pulau kecil dan pulau besar. Di Pulau kecil inilah menjadi tempat kediaman penduduk di pulau ini manakala pulau besar menjadi tempat resort pelancongan. Kehijauan pohonan di pulau besar disenergikan dengan kebiruan pantai cukup mempersonakan mata memandang. Keindahan ini mungkin sudah biasa pada pandangan penduduk di sini, namun bagi saya yang kali pertama bertandang ke sini cukup teruja.

Menerima Berita Kemalangan Kakak Zul Amin




Lebih kurang jam 8.30 saya diberitahu oleh Lan (Yapeim Besut), bahawa Zul Amin (Ketua Fasilitator) terpaksa bergegas pulang ke darat kerana menerima panggilan kecemasan bahawa kakaknya terlibat dalam satu kemalangan jalan raya di Kampung Telong Kandis berhadapan dengan pejabat Mardi. Akhirnya atas inisiatif teman-teman Yapeim, mereka mendapatkan sebuah bot milik pakcik Mat untuk penghantaran pulang sekadar segera Zul Amin ke Jeti Besut untuk pulang. Alhamdulillah, di jeti Besut, saudara Anuar Ibrahim (exco ABIM) sudahpun menunggu untuk menguruskan penghantaran Zul Amin terus ke rumahnya.

Mengimbas aktiviti Fasilitator

From pulau perhentian

hari ini saya tidak ada apa-apa aktiviti rasmi untuk dilakukan disini. Kekosongan waktu ini membolehkan saya mengambil peluang untuk mengenali lebih dekat keadaan penduduk di sini. Saya mulakan dengan memantau perkembangan teman-teman fasilitator di Sekolah membantu guru-guru yang mengajar di dalam kelas.
From pulau perhentian

Wah.. tampaknya mereka (fasilitator) ini tak ubah seperti guru-guru muda yang sedang mengajar. Kejelekitan antara fasilitator dengan adik-adiknya cukup rapat dan mesra sekali. Tidak ada halangan yang memisahkan komunikasi antara mereka. Seronok melihat kemesraan, membuatkan saya tidak melepaskan peluang mengambil saat-saat terpenting yang hanya boleh disaksikan ketika ini.

From pulau perhentian


From pulau perhentian


From pulau perhentian


From pulau perhentian


From pulau perhentian



Turun ke dewan Terbuka Batin Mina, saya mengambil peluang berbual panjang dengan Guru Besar, Cikgu kamaruddin tentang perkembangan disini. Beliau berterima kasih di atas pengisian yang saya berikan semalam. Dan perbincangan kami banyak berkisarkan tentang bagaimana untuk melakukan program kesinambungan untuk tujuan follow-up mereka untuk masa-masa akan datang. Asyik berbicara dengan guru besar saya tidak melepaskan peluang merasai buah mempelam madu pulau yang rasanya seperti "pauh lemak" di darat. Rasanya cukup berbeza dan lazat sekali.

From pulau perhentian


Mengimbas aktiviti di sini semalam, sebelum saya tiba disini, teman-teman fasilitator telahpun melakukan beberapa aktiviti di sini khususnya bersama adik-adik peserta seperti kawat, LDK, ice breaking dan lain-lain. Diberitakan kepada saya, dihari pertama teman-teman fasi sampai, mereka telahpun melakukan beberapa aktiviti yang akhirnya mereka mesra sesama mereka. Salah satunya ialah berlatih sampai lewat malam untuk persembahan Hari Guru untuk keesokannya. Kreatif juga persembahan mereka semalam. Nak tahu apa dia?? tengoklah gambar-gambar ini dibawah. Fasilitator juga tidak ketinggalan membuat persembahan pada majlis tersebut. Ruginya saya tak datang awal... kalau tidak mesti boleh sertai sama.

From pulau perhentian
Belajar disiplin kawat


From pulau perhentian


From pulau perhentian
LDK : macam kena dera aje...


From pulau perhentian
murid-murid : tadi abang fasi dera kita.. lani kita kena rancang bagaimana untuk buat serangan balik...


From pulau perhentian
Aku nikahkan dikau dengan siti joyah dengan mas kahwin RM9999,99999.999 hutang....sah ke??


From pulau perhentian


From pulau perhentian
Makan sama-sama


From pulau perhentian
makan sama-sama


From pulau perhentian
makan sambil possing maut


From pulau perhentian
berlatih main kompang sambil di pantau secara serius dan macho oleh Jailani pegawai yapeim hehehe..


From pulau perhentian
murid 1 : Abang ... ni nak belajar silat ke atau tarian zapin??

Alami : diamlah...cepuk kang!!



Hari keeskokannya di hari Guru

From pulau perhentian
murid 1: akak..macamna nak senyum menawan cam akak??


From pulau perhentian
Guru-guru menyanyikan lagu hari Guru


From pulau perhentian
Fasilitator ditugaskan sebagai pengacara di majlis itu

From pulau perhentian
La..la la..la..la...Akulah Tok Kadi di dalam ini negeri...

From pulau perhentian
Cakpong..cakpong..dush!dush!...

From pulau perhentian
eh..eh..pengantin lelaki dah sampai...buat-buat kontrol lawa...mana tahu boleh sangkut ngan pengapit dia...


From pulau perhentian
Tok KAdi : Aku ni..aku ni...Aku ni kawan ngko..
Saksi : loor.... tok kadi yang gemuruh ni apasal


From pulau perhentian
Pengapit : Senyum jang..senyum... orang tengah amik gambor tu... eleh...eleh...malu-malu plak...


From pulau perhentian
sound effect gendang silat : Keting...keting...cah keting rebah ping....


From pulau perhentian
Tok Kadi : Tak perlu, aku ragui...sucinya cinta yang kau beri
Pelajar lain : tok kadi ni..dia pulak yang lebih-lebih..koya glamer betul...


From pulau perhentian
Sepohon kayu daunnya rimbun... ada buahnya dah diambil orang....


From pulau perhentian
Dengan ini di umumkan...jejaka yang paling hensem tahun ini jatuh kepada.... si jejaka misteri yang masih dok atas speed boat dalam perjalanan ke sini petang ini....(aku ler tu)...


From pulau perhentian
Perlawanan Bola tampar antara kumpulan fasi dan kumpulan guru...


From pulau perhentian
dikala fasi lelaki sedang berjuang di gelanggang,
fasi puteri pula sedang sibuk bertungkus lumus di dapur...
menjadi tukang rasa...hehehe


From pulau perhentian
Alami : Walaupun abe je hensem..tadi hadiah ni menjadi milik saya...muahahaha
Abe Je : Tak per... ngko tolong wakilkan ajer tu..malam ni mesti ngko kempunan nyer..


Sembang-sembang dengan Pakda di Masjid

Selepas Solat Zohor di masjid, saya mengambil kesempatan untuk berkenalan dengan ahli-ahli masjid yang solat berjemaah di masjid ini. Antaranya penduduk yang saya rasa paling akrab ialah dengan seorang pakcik yang membahasakan dirinya Pakda. Pakda merupakan orang lama di pulau ini. Menurut Lan Yapeim, Pakda merupakan orang lama dan menjadi ahli jemaah masjid tetap di sini. Anaknya merupakan imam di masjid ini. Kali pertama berbicara dengan beliau banyak beliau menceritakan dengan latar belakang beliau dan keadaan di pulau ini. Insya Allah akan saya perincikan apa yang saya bincangkan dengan Pakda di entry akan datang.

Kanak-Kanak merayu mengajar cara sembahyang

Selepas lama bersembang saya terus menuju ke sekolah untuk menikmati makan tengahari. Bila masuk sahaja melalui pagar utama sekolah, terus nama panggilan saya dalam ceramah semalam dilaung-laungkan oleh adik-adik yang mengikuti pengisian saya semalam. "Abang Fatih! Abang Fatih!,"pekik suara kanak-kanak sambil melambai-lambai ke arah saya. Wah glamernya saya melebihi kakak dan abang fasilitator nih!! Di Dewan Batin Mina , kelihatan ustaz Tarmizi (TYDP ABIM Kelantan), Anuar Ibrahim (Exco ABIM) dan sir Syafiq (Penceramah malam ini)bersama sepupunya sedang menikmati makanan tengahari. Berada bersama mereka, semestinya banyak topik semasa di perbincangkan sambil menikmati juadah tengahari itu. Inilah ruang-ruang terpenting untuk kami berbincang kerana amat jarang untuk kami boleh bertemu dalam keadaan santai begini disebabkan kesibukan masing-masing.

From pulau perhentian


Sedang asyik berbual, tiba-tiba kami disapa oleh sekumpulan kanak-kanak dalam lingkungan usia 7 hingga 9 tahun yang meminta kami diajarkan cara untuk berwuduk dan solat. Cara kanak-kanak ini merayu mengingatkan saya kisah di Pulau Ketam dahulu, tentang keinginan kanak-kanak cina yang ingin belajar solat dan wuduk yang akhirnya diajar oleh YB Azimah (saya panggil dia YB sebab dia MPP di USM KK). Lantas saya menyuruh mereka berkumpul di surau untuk mengajarkan mereka kaedah berwuduk dan solat. Tak mampu saya nak gambarkan dalam penulisan ini, teman-teman lihatlah wajah-wajah comel mereka ketika saya mengajarkan mereka solat.. cukup komited dan fokus. Dalam ruangan masa yang ada pada ketika itu, akhirnya saya berjaya mengajarkan mereka kaedah berwuduk dan mangajar secara praktikal tentang rukun solat.

From pulau perhentian


From pulau perhentian


From pulau perhentian


From pulau perhentian
khusyuk sungguh


From pulau perhentian
moga-moga mereka inilah yang akan menjadi pelapis khayra ummah di pulau ini


Bila masuknya waktu asar, mereka bersama-sama peserta dan fasilitator yang lain memenuhi ruang surau itu untuk solat asar bersama-sama. Tidak banyak karenah bersama bila bersama mereka walau mereka sekecil itu.

Tidak mengikuti teman-teman ke Pulau Besar.

Selepas solat asar, semua fasilitator merancang untuk ke Pulau Besar untuk merasai satu kawasan tadahan air yang dinamakan air berani di pulau besar. Dinamakan air berani kerana kadar ketulenan air itu cukup tinggi sehinggakan apabila air itu bercampur dengan air masin sekalipun, air itu tetap tawar rasanya. Namun saya tidak mengikuti teman-teman fasilitator pada petang itu kerana hajatnya saya ingin berjalan-jalan di sekitar kawasan penduduk di sini. Lagipun saya rasakan untuk memperbanyakkan ruang yang boleh saya manfaatkan untuk bersama masyarakat berbanding untuk menikmati kepuasan melawat dan melihat keindahan di pulau ini. Mungkin saya boleh merancang di masa akan datang untuk datang semula ke sini untuk semata-mata menikmati secara santai keindahan pulau ini.

Solat Maghrib dan Kuliah Maghrib

From pulau perhentian


Usai solat maghrib di Masjid bersama jemaah di sini, terus saya bergegas ke surau sekolah untuk mengikuti kuliah maghrib yang di sampaikan oleh ustaz tarmizi (TYDP ABIM Kelantan). Pengisian beliau lebih berkisarkan motivasi dari Surah Al-Mukminun.
Huraiannya cukup baik.
From pulau perhentian


Bagaimana 10 ayat firman Allah itu beliau cuba sinergikan kepada fasilitator tentang hubung kait dengan tugas-tugas aktivis yang perlu dilakukan sebagai sukarelawan. Tidak kurang juga dengan soalan-soalan mengena yang ditujukan untuk mengusik sir syafiq yang diakhiri dengan gelak ketawa.

Ceramah Kedua oleh Sir Syafiq

From pulau perhentian


Kalau semalam saya mengendalikan ceramah berkisarkan akhlaq dan tauhid, ceramah yang akan disampaikan oleh Sir Syafiq lebih kepada pembinaan jatidiri dan muhasabah diri pelajar. Saya beranggapan semalam, kaedah saya berceramah menggunakan gear pertama, lembut, bersifat kasih dan ada permainan supaya peserta tidak terlalu terkejut. Kalau dikirakan ceramah saya, sir syafiq dan abah zahidin (malam ketiga), akan menggunakan konsep muhasabah di penghujung ceramahnya.

From pulau perhentian


Jadi supaya ceramah ini berkesan, saya memulakan ceramah dengan pecutan gear pertama; perlahan-lahan. Sir syafiq pula melakukan pecutan gear kedua dengan menggunakan konsep tegas, disiplin, sedikit garang, dan diakhiri dengan muhasabah yang akhirnya suara tangisan adik-adik ini lebih kuat dari suasana ketika saya kendali semalam.

From pulau perhentian
Dik..jangan nangis ya....


From pulau perhentian


Esok, ceramah keibu -bapaan juga akan menggunakan konsep yang sama. Dan bagi saya , ceramah keibubapaan yang akan disampaikan oleh abah zahidin pada keesokan harinya akan menjadi pengikat, kemuncak yang akan memainkan peranan sebagai merumus kesinambungan ceramah-ceramah sebelum ini... walaupun segalanya tidak dirancang oleh ketiga-tiga trainer ini. Jadi tunggu dan lihat untuk keesokannya.. apa yang berlaku pada hari ini dan semalam seakan-akan semacam sudah dirancang... iaitu ceramah mengikut pecutan berperingkat.

Post Moterm Fasilitator

Usai ceramah, fasilitator semuanya berkumpul untuk membuat post moterm sepanjang apa yang berlaku hari ini. seperti biasa ia dimulakan dengan taaruf kerana setiap kali pertemuan akan ada sukarelawan yang baru tiba. penekanan post moterm untuk persiapan esok hari juga di kemaskinikan agar perjalanan sok hari berjalan lancar. Perbincangan berkisarkan tentang masalah teknikal seperti sistem audio, strategi untuk mengajak ibu bapa ke ceramah motivasi keibubapaan esok hari, perjalanan aktiviti fasilitator dan juga muhasabah penilaian aktiviti. Giliran saya ketika "round table", saya membacakan makna surah Al-Lail (92: 1-21) yang saya kirakan memang signifikan dengan fungsi gabungan fasilitator pelbagai platform (ABIM, PKPIM,PPIK, GPTD, Briged BAkti) dan lapangan digabungkan menjadi team sukarelawan Yapeim.

From pulau perhentian

1. Demi malam apabila ia menyelubungi segala-galanya (dengan gelap-gelitanya),
2. Dan siang apabila ia lahir terang-benderang;
3. Demi Yang menciptakan (makhluk-makhlukNya) lelaki dan perempuan,
4. Sesungguhnya amal usaha kamu adalah berbagai-bagai keadaannya.
5.Jelasnya: adapun orang Yang memberikan apa Yang ada padanya ke jalan kebaikan
dan bertaqwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan Segala laranganNya),
6.Serta ia mengakui Dengan yakin akan perkara Yang baik,
7.Maka Sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat
kesenangan (syurga).
8.Sebaliknya: orang Yang bakhil (daripada berbuat kebajikan) dan merasa cukup
Dengan kekayaan dan kemewahannya,
9. Serta ia mendustakan perkara Yang baik,
10.Maka Sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat
kesusahan dan kesengsaraan;
11.Dan apakah pertolongan Yang dapat diberi kepadanya oleh hartanya apabiha ia
telah terjerumus (ke Dalam azab seksa hari akhirat)?
12.Sesungguhnya tanggungan Kamilah memberi hidayah petunjuk (tentang Yang
benar dan Yang salah).
13. Dan Sesungguhnya Kamilah Yang Menguasai hari akhirat dan alam dunia.
14. Maka (serentak Dengan memberi hidayah petunjuk) Aku juga telah memberi
amaran mengingatkan kamu akan api neraka Yang marak menjulang,
15. Yang tidak akan menderita bakarannya melainkan orang Yang sungguh celaka, -
16. Yang telah mendustakan (kebenaran) dan berpaling ingkar.
17. Dan (sebaliknya) akan dijauhkan (azab neraka) itu daripada orang Yang sungguh
bertaqwa, -
18.Yang mendermakan hartanya Dengan tujuan membersihkan dirinya dan
hartabendanya,
19. Sedang ia tidak menanggung budi sesiapapun, Yang patut di balas,
20. Hanyalah mengharapkan keredaan Tuhannya Yang Maha tinggi;
21. Dan Demi sesungguhnya, ia tetap akan berpuas hati (pada hari akhirat, Dengan
mendapat Segala Yang diharapkannya).


p/s : Terasa cepat sungguh masa berlalu menuju ke hari penghujung di Pulau Perhentian.



Gratisan Musik
iLuvislam.com Top Blog