Mission & Character Building

From Imej | Afzan

Catatan 31 Januari - 1 Febuari 2009

Alhamdulillah akhirnya dapat juga saya hadiri training MCB ( Mission Character Building ) angkatan III bertempat di Hotel Sheraton. Sebenarnya training ini sudah berganjak dari 17 Januari kepada 31 Januari.Terima kasih kepada Ahyana Solehah kerana telah memberi dorongan kepada saya untuk mengukuhkan misi saya untuk menghadiri Training kali kedua ESQ 165. Ayat-ayat semangat mengiringi saya kongsi dengan pembaca-pembaca untuk dihayati:

Moga setiap langkah dalam redha Allah.Teruslah bertasbih kepada-Nya, kerana Cinta-Nya ada di mana-mana.

Alhamdulillah segala puji baginya yang memilih hamba-hamba-Nya untuk diberi Hikmah. Moga pengembaraan selama dua hari ini telah memberi kan makna yang besar dan menhujan dalam hati abe Fatih.Moga terus bersemangat dalam meneruskan perjuangan sebagai hamba dan khalifahnya yang terbaik di muka bumi. Daie yang berjiwa faqih, insani berjiwa Rabbani. Tetap merasakan kebersamaan yang sama walau dari jauh. Moga kebaikan yang be Fatih telah diperolehi tersebar pada sekelilingnya. Salam perjuangan meraih mardhatillah. Ilir-ilir...masa untuk kebangkitan generasi Al-Fatih kedua..Takbir!! -Ahyana Solehah


From Imej | Afzan

Pesertanya mencapai lebih kurang 400 orang lebih. Dan peserta berkumpulan teramai ialah dari Karangkraf bersama Pengarah urusannya Datok Hishamuddin. Training ini dipandu oleh Dr Ary Gynanjar Agustian. Alhamdulillah sejak saya menyertai ESQ angkatan ke 5 (Malaysia) dulupun, ilmu yang saya terima juga langsung dari Dr Ary. Istimewa juga, MCB Angkatan III ini diikuti oleh Dato' Zainal Abidin Sakom, Zamarul Hisyam (pelakon), Diana Rafar (pelakon) dan lain-lain. Lebih istimewa, yang mewakili Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) ialah saya dan abg Rizal. MCB kali ini semua berebut untuk berada di hadapan... supaya ilmunya lebih cepat diterima berbanding di belakang.

From Imej | Afzan
Puan Faridah from IPKB, peserta aktif dalam MCB.

Training di Hari Pertama


Training Mission Statement dibuka dengan review “Sekilas 165” kepada para Alumni training ESQ.Hari pertama ini peserta diajak menuliskan visi dan misi hidupnya, semua sesi pada hari itu dijalani peserta dengan semangat, semua berpartisiapasi berebut mengikuti permainan games dan mengajukan pendapat (sharing). Training intermediate kali ini dirancang agar peserta lebih aktif dan terlibat langsung dengan trainer.

From Imej | Afzan

Team Alumni ESQ Kelantan bergambar kenangan
bersama Dr Ary dan Pak Aminul Rachman

Tergamam saya seketika bila Dr Ary mengakukan pertanyaan tentang mampukah kita menjawab pertanyaan saat kita diminta menjelaskan apa itu “islam”...?? Namun tidak kering gusi bila Dr Ary menanya para peserta dengan lagak dan suara anak kecil yg bertanya pada orang tuanya..... memang lucu. Akhirnya setelah beberapa peserta mengemukakan pendapatnya, terus Dr Ary menjelaskan bahwa Islam itu sudah ada dalam “hadits Jibril” pada saat Jibril menanyakan tentang apa itu Islam, Iman dan Ihsan pada nabi Muhammad secara langsung di depan para Sahabat. Kalau taman-teman yang mengikuti pengajian hadith 40 Imam Nawawi, jawapannya adalah pada hadis ke dua berkenaan Islam, Iman dan Ihsan.


CHARACTER BUILDING

From Imej | Afzan

Hari kedua, saya dan abang madun (saudara yang disatukan seperti ansar dan muhajirin) bukan kebetulan tempat training kali ini dekat dengan penginapan, jadi tidak sampai 10 menit, kami sudah sampai di ruang pendaftaran peserta. Dipintu masuk sudah penuh sesak terutamanya oleh golongan wanita yang cuba memastikan tempat duduk mereka di depan, tapi golongan bapanya relaks-relaks aja..hehehe.Lihat sahaja dalam majlis apa-apa pun, komitmennya ialah kaum ibu. tengok sahaja majlis mesyuarat agung PIBG di sekolah. Kaum ibu memberi memberi partisipasi penuh makala aum bapa lebih suka mengambil kerusi belakang bersama teman-teman bapa yang lain.

Training di hari kedua ini memang lebih "boom" berbanding di hari pertama, ibaratkata Dr Ary : “Seperti mobil diesel, yang semakin lama semakin panas” . Dibuka dengan paparan 3Dimensi Alam semesta, setelah itu pak Ary membacakan surat Ar Rahmaan dengan Khusyu'.... jiwa tersentuh dengan alunan bacaan Dr Ary.

Kemudian setelah melalui beberapa lagi permainan, peserta diajak mengetahui karakter seperti apa mereka selama ini, dan setelah mereka gah dengan karakter masing-masing, barulah dijelaskan karakter yang mempunyai nilai falsafah yang terkandung dalam gerakan dan bacaan Shalat.

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?
( Q.S Al Ankabuut 2 )


Karakter Muhammad Ali (Cassius Clay)

Di training Character Building ini, dipilihlah Muhammad Ali sebagai ikon karakter yang hebat dan tak mudah patah oleh cabaran hidup. Ada gerakan senam yg diasimilasi dari gerakan olahraga tinju yaitu Senam Muhammad Ali "The Black Superman". Selain itu, Karakter Sultan Muhammad Al-Fatih juga menjadi salah satu karakter yang dijelmakan sebagai karakter terbaik yang harus dihayati oleh semua muslim. Saya memang pengkagum qudwah Sultan Muhammad Al-Fatih sejak di bangku sekolah lagi.

Dalam training Character Building, ada sesi yg menurut kebanyakan peserta lebih “mencabar” jika dibandingkan dengan sesi katarsis di hari ketiga Training Basic, sesi ini dinamakan “Kapal Nabi Yunus”. Tertarik satu kalimat dari blog yang saya baca iaiatu, “Hidup segan, matipun lebih lagi segan" . Pilihan hidup atau mati bukanlah pilihan mudah.. disinilah karakter asli kita akan muncul, apakah kita akan memberikan kesempatan hidup kepada orang lain atau meminta kesempatan hidup kepada orang lain.

From Imej | Afzan

Berbual dengan En. Ahmad Nazri dari Karangkraf.
Banyak pengalaman dapat dikongsi dengan beliau.

mmm.. rasanya macam saya sudah membocor banyak slot dalam MCB ni... kalau sahabat nak tahu lebih lanjut, sertailah ESQ bermula dengan training Basic sehingga ke peringkat seterusnya (ada 7 peringkat semuanya). Kata teman-teman saya, training ini mahal.. tahu apa jawapan saya?? Saya kata bayaran training ni, anda anggaplah ia kos sebuah pengembaraan. Nak mengembara ke Korea, cukupkah dengan wang saku sebanayak RM30??

From Imej | Afzan

Bersama Bro. Zamarul Hisyam..boleh tahu banyak pengalaman beliau sebagai artis

Ayuh!! daftarlah segera ke training ESQ Basic dan MCB, dan bentuklah karaktermu seperti Berlian yg indah berkilauan tapi sangat kukuh dan tidak rapuh. Semoga kita bisa keluar dari mulut “ikan Nun kehidupan” seperti Nabi Yunus yang keluar dai perut ikan Nun sebagai tercatat dalam kalam suci Al Qur’an :

Dan (ingatlah kisah) Dzun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahwa Kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya), maka ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap: "Bahwa tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim." Maka Kami telah memperkenankan doanya dan menyelamatkannya dari pada kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yang beriman. ( Q.S Al Anbiyaa” 20-21 )


P/S: Buah tangan dari MCB akan saya tagged dalam entry akan datang...hehehe

iLuvislam.com Top Blog