Faizul Afzan dan Nuzul Quran

Kompleks Masjid Al-Hikmah ,
Islamic Center ABIM Kelantan.

Cuti Nuzul Quran, Pulang sahaja dari Islamic Center ABIM selepas i'tikaf dengan sahabat-sahabat di sana, saya hanya menghabiskan masa di rumah sahaja bersama famili. Inilah masa yang terluang untuk kemas rumah, bilik dan lain-lain.

Bila berada di rumah setiap kali cuti Nuzul Quran, antara pengkisahan yang selalu ibu saya ulangkan setiap tahun ialah tentang kelahiran saya di pagi Nuzul Quran iaitu pada 27 Jun 1983 bersamaan dengan 17 Ramadhan 1403. Ibu akan selalu "segarkan" semula kisah saya dilahirkan di pagi subuh Nuzul Quran dan sejarah dinamakan nama saya sebagaimana sekarang.



Budak ni dikhabarkan bila besar nanti akan menjadi
lebih hensem dan macho..hahaha

Saya anggap ini sebagai perkongsian saya dengan teman-teman..... pada awalnya ibu dan ayah berhasrat untuk menamakan saya dengan nama Mohd Nuzul Quran b Mamat bersempena Nuzul Al-Quran. Akhirnya bincang punya bincang , akhirnya timbulnya cadangan terakhir untuk menjenamakan saya dengan nama Mohd Faizul Afzan dengan menganggap masih mengekalkan sebutan dihujung dua nama itu yang seakan menyebut Nuzul Quran.

Setiap tahun, saya rasa lebih selesa menghargai kelahiran diri saya pada bulan Islam berbanding bulan masihi. Kerana bila menghargai kelahiran pada bulan -bulan Islam, ia akan diraikan dengan pengisian ilmiah berbanding dengan bulan masihi yang hanya sekadar ucapan hari lahir tetapi kosong dari segi erti kelahiran itu. Kalau teman-teman ingin tahu tarikh kelahiran diri dalam bulan Islam, boleh klik di dua laman ini :
Daawah.com - Hijri Convert
Islamic finder - Date Conversion

Pagi ini juga, banyak mesej Yahoo Messengger (Offline Messege) dari teman-teman seluruh negara yang menghantar mesej tentang Rahsia disebalik bulan Islam dan Bulan Masehi sempena kelahiran saya di bulan Islam (Terima kasih kerana prihatin). Saya anggap ia sekadar satu perkara yang boleh dianggap "suka-suka" tanpa perlu ambil serius. Tapi boleh juga dijadikan "guideline" tidak rasmi sebagai muhasabah dan mengetahui secara tidak langsung wujudkah kelebihan atau kelemahan sesuatu sikap yang dipandukan pada Rahsia bulan-bulan tersebut. Antara yang boleh saya kongsi adalah seperti berikut ( berpandukan kepada bulan kelahiran saya ):

Bulan Ramadhan
Dia baik, pendiam, suka merendah diri. Dia tidak
angkuh kepada teman yang dikenalinya. Dia tidak suka
menonjolkan diriya. Kehidupannya selalu selamat.
( Lihat Link sumber)


Watak mereka yang lahir pada 27 Jun
Ambisius, gagah berani dan ulet dalam memperjuangkan usahanya dan
tidak mudah dipengaruhi oleh orang lain sebab pendiriannya kuat.
Umumnya ia banyak tertarik pada kegiatan sosial dan politik.
(Lihat Link Sumber)

Sifat Lahir bulan JUN
* Berfikiran jauh & berwawasan.
* Mudah ditawan kerana sikap baik.
* Berperangai lemah lembut.
* Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
* Idea yang terlalu banyak di kepala.
* Bersikap sensitif.
* Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).
* Sukar melakukan sesuatu dengan segera.
* Bersikap suka menangguh-nangguh.
* Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.
* Cepat marah & cepat sejuk.
* Suka bercakap & berdebat.
* Suka buat lawak & bergurau.
* Otaknya cerdas berangan-angan.
* Mudah berkawan & pandai berkawan.
* orang yang sangat tertib.
* Pandai mempamerkan sikap.
* Mudah kecil hati.
* Mudah kena selsema.
* Suka berkemas.
* Cepat rasa bosan.
* Sikap terlalu memilih & cerewet.
* Kurang mempamerkan perasaan.
* Lambat untuk sembuh apabila terluka hati.
* Suka pada barang yang berjenama.
* Mudah menjadi eksekutif.
* Kedegilan yang tidak terkawal.
* Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.
(Lihat Link Sumber)

penaFATIH : Sebenarnya selain kita yang tahu akan diri kita, sahabat kita juga merupakan cerminan diri kita. Kalau dibandingkan dengan sumber di atas, Saya lebih optimis dengan firman Allah yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah Tidak mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya" - Maksud Surah Al-Baqarah.