Tentang PenaFATIH


Fatih a.k.a penaFATIH

Fatih adalah merupakan nama pena bagi Mohd Faizul Afzan Bin Mamat. Dilahirkan di Bachok pada 27 Jun 1983 bersamaan 17 Ramadhan 1403 Hijriah (Nuzul Al-Quran) . Mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Badak, bachok , kemudian di Sekolah Rendah Kebangsaan Jelawat Bachok dan seterusnya mendapat pendidikan peringkat menengah di Sekolah Menengah Ugama (Arab) Maahad Muhammadi (L) Kota Bharu dan Sekolah Menengah Teknik Bachok. Menamatkan pelajaran peringkat Sijil dan Diploma di Politeknik Kota Bharu dalam bidang Kejuruteraan Elektrik & Elektronik, pengkhususan dalam sistem komputer pada tahun 2006. Meneruskan pengajian dalam Pensijilan Animasi di Kolej Darul Digital pada 2007. Kini sedang melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah Sarjana Muda IT & E-Dagang di Universiti Terbuka Malaysia (OUM) Kota Bharu.

Penulis juga aktif bergerak bersama Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan (PPIK), Persatuan Kebangsaan pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) dan Alumni ESQ165 (Angkatan ke-5).


Sangat optimis untuk berkongsi penelitian, pengalaman dan pembacaan melalui medium penulisan blog, videoblog, ceramah, diskusi, kajian, seni dan aktiviti kemasyarakatan.

Penulis amat mengagumi Tokoh Kesultanan Turki di zaman khalifah Othmaniyyah iaitu Sultan Muhammad Al-Fatih yang merupakan tokoh yang pernah disebut oleh sabda baginda SAW sebagai pemuda terbaik di zaman tersebut yang menakluki Kota Konstantinople yang kini dikenali sebagai Instanbul di Turki.

Nama pena penulis sebelum ini adalah Fatih Afzan, Fityan Al-Fatih, dan penaFatih.