Eidul Mubarrak 1429H

Hari terakhir Ramadhan , saya berkesempatan untuk memenuhi ajakan abah zahidin untuk berbuka di rumahnya. Hai.. maklumlah kesibukan menerima undangan dan aktiviti sepanjang Ramadhan, sampaikan ajakan guru sendiri pun hanya sempat dipenuhi di hari terakhir ramadhan. Selepas berbuka dan menunaikan solat maghrib, kami sama-sama solat hajat moga-moga Allah menerima ibadah sebulan yang dilakukan di bulan Ramadhan.

Pagi Syawal
Pagi-pagi lagi saya dan ibu saya bergegas ke kampung mek (nenek) saya di Kg Changgung untuk mengambil menu rumah terbuka kami iaitu nasi himpit dan kuah kacang. Alang-alang singgah di rumah makcik minah (rumah yang kami tempah nasi himpit), sempat juga menjamah hidangan nasi dagang di rumahnya..hehe..

Selepas menunaikan Solat Aidilfitri, seperti biasa acara tahunan setiap kali raya ialah , sesi bersalaman dengan keluarga terutamanya ma dan abah dan diakhiri dengan sesi bergambar. Tapi kali ini, hanya abang saya sahaja yang tidak menyambut disini memandang beliau menyambut di rumah mertuanya kerana isterinya sarat mengandung anak kedua. nampaknya kali ini , saya pula yang menjadi Ketua bagi pihak adik-adik.

Aidilfitri dan Topik Sejarah Tokoh Islam

Tengaharinya, kami sekerluarga beraya di rumah keluarga pihak ibu di Kampung Jejulok, Banggu. Kebetulan semuanya berkumpul disini. Yang paling menarik, perjumpaan hari raya di rumah ibu saudara ini, antara topik hangat dalam perbincangan semasa pertemuan aidilfitri ini, ialah bincang tentang sejarah Islam. Kebetulan sepupu sebelah ibu ini memang mahir dan banyak pembacaan tentang sejarah Islam. Perbincangan bermula apabila salah seorang sepupu saya terlihat buku yang baru sahaja saya beli popular Book Store yang saya bawa bersama iaitu, Sultan Muhammad Al-Fatih, Penakluk Konstantinople. Akhirnya, sepanjang perjumpaan hari raya itu, topik Tokoh Islam yang banyak dibicarakan.. Elok juga.. satu kelainan dalam pertemuan idulfitri.

Kesempatan ini saya dan keluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin kepada semua..

[ Klik untuk Lihat Gambar Hari Raya ]