Pemimpin dan pengikut yang "Magnetik"


3 Mei setiap tahun. Tarikh yang pasti diingati oleh sesiapa yang menghargainya. Perginya insan hebat dikenang selamanya. Hari ini ( 3 Mei ) adalah tarikh pemergian salah seorang tokoh hebat pemimpin dunia Islam, Sultan Muhammad al-Fatih. Jika kita tinjau semula rentetan sejarah hidup beliau, pasti kita akan merasa kagum dengan kehebatan dan kebijaksananaan Sultan Muhammad al-Fatih bersama tentera-tenteranya. Dalam usianya baru 19 tahun, beliau telah mentadbir sebuah kerajaan !

Kejayaan mereka menawan Kota Constantinople ( sekarang dikenali sebagai Kota Istanbul ), yang mana kota tersebut sudah lama cuba ditawan oleh pemimpin-pemimpin dan tentera-tentera Islam yang lain semenjak 800 tahun sebelum itu lagi, sudah pasti diingati selama-lamanya. Jika dinilai dengan teliti pada zaman yang belum moden seperti itu, strategi peperangan mereka diakui sebagai antara taktik peperangan (warfare strategy) yang terbaik di dunia oleh para sejarawan Barat sendiri.

Apakah keistimewaan Kota Constantinople ini sehingga mereka berlumba-lumba untuk mendapatkannya?

"Constantinople itu pasti akan dibebaskan. Sebaik-baik pemimpin adalah pemimpin ( penawanan )nya dan sebaik-baik tentera adalah tentera ( yang menawan )nya"
[ HR Imam Ahmad al-Musnad 14:331 #18859 ]

PEMIMPIN DAN PENGIKUT YANG MAGNETIK

Membentuk sebuah jemaah yang hebat bukanlah semudah kata-kata. Menjadi seorang pemimpin atau pengikut yang magnetik mesti memiliki sifat, tabiat, perangai dan mentaliti sebagai seorang team player. Cuba bayangkan seorang pemain dalam sesebuah pasukan bola sepak.

Contohnya: Cristiano Ronaldo. Dia mungkin mempunyai skill individu yang luar biasa. Tetapi mustahil untuk dia memastikan pasukannnya dalam kelab Manchester United menjulang apa jua trofi sekiranya hanya dia seorang sahaja yang ke sana ke mari membawa bola sedangkan orang lain buat tak tahu je.

Betul tak?

Sebaliknya, pemain lain seperti Paul Scholes, Park Ji Sung, Ryan Giggs, Gabriel Heinze, Rio Ferdinand, Nemanja Vidic, Wayne Rooney, Lois Saha dan lain-lain mestilah memberikan sepenuh komitmen, iaitu dengan matlamat yang satu melalui gaya dan kemahiran masing-masing dalam membentuk sebuah pasukan yang kukuh dan mantap !

Saya cukup terharu hasil diskusi bersama-sama sahabat semalam. Alhamdulillah, akhirnya kita dapat simpulkan perbezaan fikrah ini dengan sebaik mungkin. Sungguh teruja atas keterbukaan kalian semua. Bagi saya, keterbukaan kita untuk bertolak ansur terhadap perbezaan sesama kita, adalah suatu tuntutan yang memang tidak dapat dinafikan.Ia pasti akan menjadi kunci kepada sejauh mana keupayaan kita berfungsi di tengah-tengah masyarakat, dan sejauh mana masyarakat boleh memberikan kepercayaan untuk suara Islam memimpin arus perdana.
Mungkin perbalahan antara perkumpulan Islam bukanlah berpunca daripada konsep Amal Jama'ie semata. Ia adalah masalah sikap dan cara berfikir.Saya selalu menekankan bahawa sikap berlapang dada mesti ada dalam diri seorang pemimpin mahupun pengikut !

Kita mestilah bersikap terbuka (infitaah) terhadap sesama gerakan Islam dan tidak menyempitkan pemahaman Jamaah di dalam nas Hadith sebagai merujuk kepada Jamaah masing-masing. Jika sikap dan cara berfikir yang berpenyakit ini tidak diperbetulkan, nescaya kita hanya merugikan Islam. Yang untung adalah musuh Islam !

Sikap yang sepatutnya diperbetulkan, dan bukannya konsep Jamaah.

Kuncinya adalah pada meletakkan Allah sebagai matlamat. Tanpa God-Centered, sama ada kita akan menjadi self-centered, atau larut sebagai social-centered. Jamaah itu keperluan, Ummah itu tujuan. Mestikah ada pertembungan?

"Tegakkanlah pendirian agama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya" [al-Quran 42: 13]


Dari nukilan : Akhi Kamil (sahabat ku dari Korea)
sumber : http://jundumay.blogdrive.com