Majlis Pertunangan Adik ...



19 Julai 2008, Tahniah, atas terzahirnya majlis ikatan Pertunangan antara Khairul Faiz & Afidatul Syakirah . Faiz ni adik ketiga saya... mmm.. ok lah tu.. kematangan terserlah bila majlis ini berlangsung. Walaupun dia mengatasi saya ketika ini ... tapi tak mengapa, seru dia dah sampai. Saya? Tungguuuu... hehe.. Sang Goku pernah pesan dekat saya," Serlahkan diri pada saat Akhir, barulah anda akan dikenali sebagai seorang Hero...hehehe... Kalau orang kelantan kata, "Hero Tak Gaduh..."

Apa yang pasti, ingatan buat Faiz & Fida dan juga aku sendiri.. majlis pertunangan bukan merupakan lesen yang membenarkan kedua-dua pasangan bermesra-mesra seperti suami isteri. Bertunang hanyalah untuk saling mengenali antara satu sama lain dan bukannya untuk bercinta.

Hek eleh..ngengada betul Faiz ni, nak memanje ngan bapak
mertua la tue.. abah aku tu pulak senyum menjang..hehe..



Pasangan yang telah bertunang tetap tidak boleh keluar berdua-duaan tanpa ditemani oleh ahli keluarga. Selagi belum bernikah, mereka tetap dua insan yang bukan mahram dan masih perlu manjaga batasan-batasan Islam seperti yang telah dibincangkan sebelum ini. Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.

Ayunya Ma aku disisi bakal menantunya...hehe..sukalah tue!!

Bagi pihak Perempuan... Apabila sudah menjadi tunangan orang, adalah HARAM perempaun itu dipinang oleh lelaki lain, seperti yang telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda. Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan.

Cinta Selepas Kahwin.

Sebelum ini, saya pernah menulis entry bertajuk Aku, Dia Dan Matlamat... Dalam entry itu aku ada tegaskan bahawa bercinta sebelum berkahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM. Moga-moga, adik saya Faiz dapat ikut "guideline" yang telah Allah tetapkan dalam detik-detik mengenali dalam pertunangan sehingga berjaya diijabkabulkan kelak. Masa tu (after kahwin) bercintalah puas-puas...


P/s : Maaflah faiz.. Tak dapat ikut sama ke majlis pertunangan tu disebabkan oleh pertembungan perancangan. Minggu ini sibuk dengan Muktamar Sanawi ABIM Kelantan ke-35. Nanti majlis kahwin nanti, abangmu ini akan jadi tukang rasa, rasa gulai , air sirap dan lain-lain...hahaha...

TIPS :

Adab Pertunangan
  • Setiap pertemuan dengan calon suami, hendaklah calon isteri ditemani oleh mahram.
  • Hindari ber-khalwat (berdua-duaan)
  • Setiap tutur kata yang diutarakan hendaklah sebaik mungkin terhindar dari nafsu dan
    syahwat.
  • Dalam berpenampilan, haruslah menutup aurat sebagaimana yang telah digariskan Islam.

Masa Pertunangan

Pada hakikatnya Islam mewajibkan untuk mempersingkat masa pertunangan dan mempercepat pernikahan. Lamanya masa pertunangan dikhawatirkan akan:
  • Memutuskan hubungan pertunangan, karena peluang untuk menghitung-hitung
    kekurangan calon suami/isteri semakin lebar.
  • Memberi kesempatan pada orang lain untuk menyukai salah satu calon suami/isteri.
  • Menambah maksiat yang dibuat, karena sulitnya menghindar diri dari perbuatan dosa.
  • Mengganggu prestasi studi dan kerja, kerana sering diusik dek rindu.